1/16/2010

Äntligen hemma!

Resan har på alla sätt varit bra - skolan var intressant, hotellet var jättefint, frukostbuffén var jättebra och luncherna åts på samma ställe med den underbara salladsbuffén under alla dagarna vi var där. Men, jag längtade hem och hade 6 timmar dötid att slå ihjäl innan tåget kom i fredags. Nåja, tiden gick som den alltid gör, tåget kom och nu är jag otroligt tacksam och glad för att vara hemma igen.

Ikväll hade jag och C bestämt oss för myskväll och på det lagade vi tvårätters. Hon stod för förrätt,blomkålssoppa med gräslök och jag för varmrätt, varma mackor med champinjonstuvning. Hennes blomkålssoppa var supergod och otroligt enkel, sväng ihop den till förrätt eller en lördagskväll när du vill ha något lätt och gott och inte vill stå vid spisen i evigheter!

C:s blomkålssoppa (till 2 pers)
1 litet blomkålshuvud (ca 600 g)
5 dl vatten
0,5 dl grädde (vispgrädde, mellangrädde, matlagningsgrädde... your choice)
1 buljongtärning
salt och peppar
gräslök
ev. ishavsrom
bröd

Koka upp boljongtärningen med vatten i en gryta. Dela blomkålen i mindre buketter direkt ner i vattnet. Skär den lite hårdare stjälken i mindre bitar och lägg i den också. Koka mjuka, ca 10-15 minuter. Mixa soppan slät, tillsätt grädde och värm upp igen. Smaka av med salt och peppar, klipp över massa gräslök och servera. Känner du dig lite extra lyxig, klicka i lite ishavsrom också.
Vi hade mitt surdegsbröd till, vilket kontrasterade underbart mot den mjuka smaken av blomkål. Testa!

Vi skulle ha tagit en bild när soppan var helt nylagad... men vi var för hungriga och kom på det när soppan nästan var slut. Så, det blir en bild på svampmackorna istället. :)

Sen bara måste jag dela med mig av min köksvägg. I tisdags kom ju min kära far och borrade i min betongvägg och satte upp mina hyllor som jag tänkt att ha mina kokböcker på. Jag kunde inte hålla mig trots att jag hade C här, så jag gick lös och satte upp alla kokböcker jag hade. Oops, felskrivning - jag satte upp alla kokböcker som fick plats. Det är korrekt, jag har fler än vad som syns på bilden. ;) Det är helt underbart, det kommer bli precis som jag tänkt mig; galet mycket kokböcker och så recept på papper däremellan det får plats (som helst ska komma från besökare). Hurra!


Det är skönt att vara hemma igen! :)

3 kommentarer:

  1. Oj vilka inspirerande hyllor! jag menar bcöker! Ser att du liksom jag har gurun Börd-Martins bok på främsta plats! ;o)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket, jag är mycket nöjd själv, både med idéen och resultatet (för att inte tala om de pengar jag slipper lägga ner på tapeter eller färg. ;)) Yes, jag fick den i julklapp efter att ha pratat om den i två månader konstant. Har en deg på rågbaguetter i ugnen nu faktiskt. :)

    SvaraRadera
  3. Hihi! Så roligt med en till kokboksfantast! Jag har en hel bokhylla i köket (bara 40 cm bred, men den är nära 2 meter hög så det får plats en del...) full med bara kokböcker =).

    Vi kanske borde starta en klubb för receptgalningar och ha kokboks/receptmöten i kombination med knytkalas där alla deltagare ska ha med en favoritkokbok att rekommendera OCH ha lagat och tagit med något som det finns recept på i böckerna.

    /Linda

    SvaraRadera