1/08/2010

Äppel päppel.

Igår, mitt i raviolibakningen hos B, diskuterade vi äpplemos och helt plötsligt säger hon: "Mina föräldrar har jättemycket äpplen kvar sen i höstas, du kan gå hem till dem och ta om du vill."
OM jag vill!

Så, idag har jag varit hos B:s föräldrar med en pappkasse och sållat med mig lite äpplen hem. Många av de var ruttna tyvärr (de plockades trots allt i oktober) men det fanns gott och väl tillräckligt för att göra äpplemos på. När jag kom hem till Föräldrarhemmet skalade jag äpplen tills fingrarna var alldeles äpplekladdiga och kalla, men sen gjorde matberedaren jobbet med att skiva dem - vilken underbar uppfinning! Nu kokar det en stor kastrull äpplemos på spisen, kommer det att räcka till nästa höst tro?

Äpplemos (med bitar i)
Se till att få tag på fina äpplen, gärna svenska och allra helst egenodlade. Skala äpplena, skär dem i klyftor och ta bort kärnhus, skaft och fluga. Skär äpplena i tunna skivor och lägg i en kastrull (ha i någon smaksättning om du vill, jag låter en kanelstång koka med) med vatten.
Formeln enligt Vår Kokbok (kontrollerad genom telefonsamtal med mormor) lyder:
- 1 dl vatten till 1 kg frukt (där 1 kg är ca 2 liter skivad frukt)

Koka på låg värme (det bränner lätt fast, rör då och då) tills frukten är mjuk och mosig och sylten har den konsistensen du önskar. Med lite mer vatten blir sylten inte lika fast. Vill du ha slätt mos kan du passera det. Sockra om du vill, där får du smaka av själv (börja med 1 dl socker till 1 liter mos). Ha i sockret i det färdiga moset, koka upp igen och koka ca 5 min.
Låt moset svalna och häll upp i burkar/plastpåsar och frys in. En klar fördel om du fryser in ungefär så mycket mos som kommer gå åt åt gången, tänk på att det inte är något konserveringsmedel i och att moset inte håller sig så länge (1-2 veckor) i kylskåpet.

Massa äpplen, massa skal.

Jag hade äpplen kvar efter att jag tröttna på att skala dem, så dem skar jag helt enkelt i bitar, tog bort kärnhus, skaft och fluga och slängde in i (mammas och pappas) frysen, de kommer att komma väl till pass någon gång när det ska bakas. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar