1/20/2010

Experimentell bakning (eller konsten att misslyckas med stil).

För några dagar sedan åkte surdegen fram ur kylen och fick sig en matning, med tanke på hur bra brödet blev sist kliade det i fingrarna av lust att pröva att baka ett annat bröd. Efter att ha kikat igenom "Surdegsbröd" bestämde jag mig för att jag skulle pröva att göra baguetter på rågsurdeg. Sagt och gjort, surdegsgrunden matades och ställdes in ugnen (den trivdes så bra där sist) och den var med på noterna och bubblade glatt morgonen efter. På måndagkvällen rörde jag ihop surdegen till baguetterna och på tisdagsmorgonen var degen fortfarande glad och bubblig. Jag skulle iväg under dagen och en halvtimme innan jag skulle gå började jag väga upp ingredienser och hysta i bunken. Det var inte förrän jag började köra igång min Kenwood som jag kom på att "Nej, det var ju inte nu jag skulle göra degen, det var ju ikväll!". Inte så mycket att göra åt saken, men vad gör man med en deg som man vet att man inte kommer kunna baka ut enligt receptet (och den här skulle dessutom vikas under tiden.)? "Ja, jag sätter den på kalljäsning i kylen" tänkte jag och sagt och gjort, in i kylen med degbunken. Där har den fått stått till idag och jäsa, ja, alldeles ovikt.


Jag kan sammanfatta degen med ett enkelt ord: Fail. Den härligt sega, lösa konsistensen med det välutvecklade glutennätet som förra degen hade var ett minne blott och det här var mer en... smet. En väldigt ohanterlig smet.


En bagare och hon smet?


Jag gjorde ett tappert försök att vika degen två gånger (måste ju pröva i alla fall), men trots blöta händer ena gången och mjölade händer andra gången fastnade den hopplöst på händerna. Men det tog rejält emot att bara slänga bort den, det är ju inte degens fel att min planering slog helt slint. Så, i ett sista desperat försök att rädda vad som skulle ha blivit baguetter tog jag fram mina bakformar och hällde ner degen i dem. Nu står de lite på vänt och strax ska ugnen i gång, så får vi se vad det blir av det här. :)


Kladdig smet/deg, kladdig platsjäsbunke, kladdiga formar och kladdig slickepott. Kladdkaka? :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar