1/20/2010

Experimentell bakning (eller konsten att misslyckas med stil), del 2.

Jag har hittat åtminstone EN anledning till varför degen uppförde sig lite konstigt! När jag stod och slamrade med mina teburkar, som i brist på hylla (inte så länge till dock, pappa kommer på handy-man-besök ikväll... kanske. :P) står staplade längs ena diskbänksväggen fick jag syn på en av de små skålarna jag vanligtvis har salt i. Enda problemet med det hela var att jag bara har framme flingsalt och den här skålen var fylld med vanligt salt.
"Men... det ska ju inte stå framme" tänkte jag, "... när och varför hällde jag upp det?" Och DÄR trillade poletten ner - jag glömde ha saltet i degen! Tro sjutton att inte glutennätet utvecklades som det skulle!

Det känns på något underligt vis bättre att det bara var ett vanligt klantskalle-fel och inte att degen kände sig bortglömd och kärlekslös där i kylskåpet. Nu är bröden i alla fall avbakade och utseendet är det inget större fel på (bortsett avsaknaden av baguetteform), smaken är däremot en annan femma som jag inte kan uttala mig om än. Återkommer när jag vågat mig på att smaka. :)

Det ser ut som bröd... men smakar det som bröd?
Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar