1/25/2010

Farmor vet mina svagheter.

På lördag dag var jag en sväng förbi farmor och farfar för att låna lite plastbestick, sisådär runt lunchtid. "Men då vill du väl ha något att äta?" undrade farmor och jag svarade ganska bestämt att nejtack, jag ska hem och fixar något där och hon fortsätter som om jag aldrig sagt något "... för jag har ugnsbakad gös på spenatbädd och färsk pasta i kylen.", sen var det liksom inte på kartan att gå hem och fixa ihop något där. Helt enkelt en bit av himlen!

Lördagslyxlunch!

Ugnsbakad gös på spenatbädd med citron
en fin bit gös (vilka fiskar som är OK hittar du här)
fryst/färsk spenat
en citron, saft och skal
grädde
salt
peppar

färsk pasta, hemgjord eller köpt

Börja med att tina spenaten om den är fryst. Lägg hälften av spenat i en ugnssäker form, lägg gösen ovanpå. Salta och peppra efter smak. Riv citronskalet från citronen, dela citronen och kläm ena halvan över gösbiten. Om du använder färsk spenat, hacka den lite grovt. Blanda resten av spenaten med en skvätt grädde och citronskal, bred ut röran över fisken och skjuts in i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter. Tillaga fisken varsamt (torr fisk är tråkig fisk), köttet ska vara ogenomskinligt vitt och skiva sig när du trycker på den. När fisken nästan är klar, koka upp en stor kastrull med vatten, salta och koka den färska pastan. Lägg upp pastan på en fin tallrik, lägg fisken ovanpå och glöm inte att ta av det som ligger i botten formen! Servera med den andra halvan av citronen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar