1/08/2010

Finfika.

Idag jag jag ha långväga gäster i mitt hem. I onsdags kom morbror, moster och liten kusin ner för att bosätta sig I föräldrarhemmet några dagar och idag har vi lyckats passa ihop våra scheman så de kommer hit och kikar på min nya lägenhet. Till saken hör att de även är mina gudföräldrar, så lägenheten är ju lite deras förtjänst - de har ju faktiskt bett varje kväll för mig! (säger dem i alla fall. ;))

Nåja, finfrämmande betyder för mig en alldeles utmärk ursäkt att baka och lite finfika! Lät mig inspireras av Leilas "A piece of cake" igår innan jag somnade och i avsaknad av tillräckligt med muffinsformar uppfanns följande kaka.

Crumblekaka med äpplen och kanel
2 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör, smält
1,5 dl mjölk
2 dl vetemjöl
0,5 dl dinkelmjöl
2 tsk bakpulver
1-2 äpplen
någon skvätt citronsaft
kanel efter smak

Crumble:
1,5 dl havregryn
0,75 dl vetemjöl
0,75 dl socker
50 g smör

Sätt ugnen på 175 grader. Börja med att skära äpplet i lagom stora bitar, men de till att skiva de ganska tunt. Vispa socker och ägg tills det blur ljusgult och fluffigt. Rör ihop mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel. Häll ner smält smör och mjölk i äggsmeten, blanda och ha sedan i mjölblandningen. Rör ihop smeten, häll i äpplena, blanda igen och häll smeten i en liten ungform klädd med bakplåtspapper (jag föredrar att ha bakplåtspapper i min form, men det går lika bra att smöra och bröa den.)
Gör crumblen genom att lägga havregryn, vetemjöl och socker i en bunke. Skär smöret i tärningar, lägg i bunken och nyp ihop med fingrarna till en smulig massa. Strö crumblen över kakan och skjuts in i ugnen i 30-40 minuter. Känn med en sticka att kakan inte längre är kladdig. Om kakan får för mycket färg innan den är klar kan du, om du är som jag, nyinflyttad och inte har allt i köket, ställa in en plåt över kakan. Eller do it the easy way och bara lägga lite aluminiumfolie över. :)


Skär kakan i bitar och avnjut med en kopp te/kaffe och gott sällskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar