1/10/2010

Impulsshopping.

Efter ett besök i Föräldrarhemmet igår traskade jag igen mitt centrum på väg hem och när jag gick förbi min grönsaksaffär fick jag syn på följande, nämligen ett berg av grönkål, för 9,90 kr/kg.

"Jamen... jag ska ju ändå handla." tänkte jag, började plocka lite och kom ut från affären 15 minuter senare, 48,50 kr fattigare och lite äpplen, apelsiner, en knippe persilja, en bit pepparrot och en kasse med ett kilo grönkål rikare. Kändes som en helt okej deal. :)

I eftermiddag var jag iväg på kalas, där det bjöds på söndagsmiddag i form av porterstek med tillhörande sås gjord på skyn, kokt potatis, broccoli och dragonslungade morötter. Mycket, mycket gott, speciellt såsen var en riktig höjdare. :)

Hem kom jag inte förrän vid halv tio, så det blev lite kvällsverksamhet i köket. Jag hade snott åt mig räkskalen från skaldjurskvällen i fredags, Mikkan inspirerade mig till att ta reda på resterna och ställa till med ett fondkok. Fräste på räkskalen med lite tomatpuré innan jag fyllde på med vatten upp, skalade lite morot, lök, rotselleri, hackade dem och lite purjolök och slängde i tillsammans med vitpepparkorn, timjan och lagerblad. Eftersom jag aldrig kokat fond förut konsulterade jag Per Morbergs kokbok för lite riktlinjer och det tycks ha blivit riktigt bra (i alla fall luktar det ruskigt gott nu). Enda nackdelen är att mitt kök är i total avsaknad av en fläkt, så det luktar väldigt mycket skaldjursfond ÖVERALLT... Smällar jag får ta antar jag. :P

Samtidigt med fondkoket passade jag på att förvälla mitt kilo med grönkål, vilket var bra mycket enklare än jag trott. Det har jag heller aldrig gjort, men efter en kik i Vår Kokbok insåg jag att det bara var att koka upp vatten, repa bladen av stjälkarna och koka några minuter. Det tog ett tag, i och med att jag inte har så stor kastrull, men inget överdrivet ansträngande. Från en kasse grönkål gick jag till fyra platta påsar med förvälld grönkål som åkte in i frysfacket.


Som avslutning har jag äntligen! fått lite fart på min surdeg och har börjat mig på första baket med honungsbröd. Ser fram emot imorgon när jag äntligen får börja dega lite, det var alldeles för länge sen!

Jag känner mig mycket nöjd med dagens insatser, speciellt med tanke på att jag diskat allt redan och det står och torkar på köksbänken. Nu tänker jag krypa till kojs. Imorgon ska jag experimentera med en persiljepesto och B kommer hit för en sleep-over med raggmunksmiddag (hon har visst aldrig ätit det. Hemska tanke. Det ska vi snabbt råda bot på. ;)).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar