1/28/2010

Knäckebrödsmani.

Okej, det här är något som jag gjort många gånger förut, men det kan inte hjälpas - knäckebrödsbakning är en stor favorit. Det är bara busenkelt och hittills har jag inte (peppar peppar) misslyckats en enda gång. Alla varianter funkar, trots att jag laborerar hejvilt med mjöl, frön och kryddor.
Här är basreceptet på mitt bästa knäckebröd (men det är sällan jag följer det nuförtiden. Idag var dinkelmjöl, rågsikt och ett par nävar rågflingor.). Ye be warned - det är helt tokigt gott och beroendeframkallande! En fördel är att det varken är mjölk eller något fett i, så råkar man ha en vegankompis gör det ingenting, han/hon kan knapra på lika mycket som alla andra. :) Vissa veganer äter ju inte honung - byt ut det mot socker eller sirap istället då.

Plommonets beroendeframkallande knäckebröd:
25 g jäst
2,5 dl vatten
1 tsk honung
4 dl grahamsmjöl
3-4 dl vetemjöl
1 dl solrosfrön
1/2 dl sesamfrön
vatten
flingsalt

Rör ut jästen i vattnet. Ha i honungen och grahamsmjölet, arbeta sedan undan för undan in vetemjölet i degen. Den ska släppa från kanterna utan problem när det är lagom mycket mjöl. Täck över den och låt den jäsa i 45-60 min. Rosta sesamfrön och solrosfrön i en torr stekpanna. Sätt ugnen på 175 grader. Dela sedan degen i fyra delar och kavla ut varje del så tunt du kan på ett bakplåtspapper, annars är det stor risk att degen går sönder när man flyttar den från bakbordet till plåten. Nagga degen med en gaffel, pensla med vatten, strö över frön och flingsalt och kavla in fröna i degen. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter. Håll koll på bröden sista minutrarna, det spelar stor roll hur tunt du kavlat ut degen!

Hemligheten bakom att få degen sådär krispigt tunn är tålamod, att vrida på bakplåtpappret 90 grader med jämna mellanrum OCH, om du har är det faktiskt superbra att kavla med en barnkavel. Börja med en stor kavel och kavla ut degen tills den är ungefär lika stor som en tallrik. Flytta den till bakplåtspappret och kavla utåt hörnen med en liten barnkavel. Tips från coachen. ;)


Idag är första gången jag svurit ve och förbannelse över att jag bara har en mobilkamera att fota med, för bilderna gör verkligen inte knäckebröden rättvisa. Här kommer dem i alla fall!

Knäckebröd med dinkelmjöl, rågsikt och flingsalt, kavlat med kruskavel.


Variant nummer två med sesamfrön, solrosfrön och flingsalt.


Dagens experiment - jag, mamma och M ska äta gotta oss ikväll med ostbricka och vi ska ha päron till, så jag tänkte... ett knäckebröd med hasselnötter, det kan väl inte bli så fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar