1/03/2010

Mjukstart.

Hej och välkommen!

Första veckan efter inflytten är avklarad. Jag har fått upp det mesta ur kartongerna och inte lagat något mat alls, om inte koka gröt i micron räknas vill säga. Däremot var jag och handlade på måndagskvällen - det tog mig en och en halv timme och jag fick definitivt inte med mig allt jag behövde hem. För varje vara jag tänkte handla gick jag igenom:
- Hur har den producerats?
- Finns det något ekologisk alternativ?
- Tycker jag det är värt skillnaden i pris?
Vissa saker var inte alls svåra, för där vet jag redan att det ekologiska alternativet är bättre (typ rödbetor och morötter), men andra... knivigt. Det är banne mig inte lätt att vara medveten konsument, inte ens när man som jag faktiskt har en del bakgrundskunskaper.
Nåväl. I min kyl bor det ekologisk, fil, mjölk, smör och ägg. I mitt skafferi finns mjöl från Saltå Kvarn, ekologiska havregryn, rågflingor och torkade aprikoser, bland annat. Mycket nöjd.

Jag besparades dock hela den frysta varudisken, eftersom jag bara har ett frysfack än så länge, och där trängs det två bärburkar, en med röda vinbär och en med blåbär som jag plockade i somras, lite bröd jag fick i julklapp av en vän, lite filmjölksbröd i muffinsform och blocket till min glassmaskin (som jag aldrig använt för jag visste inte om att den var min). Frysskåp ska inhandlas någon gång inom den närmaste framtiden.

Som mjukstart (och för att det kliade i fingrarna av att varken ha lagat mat eller bakat på en hel vecka) startade jag en surdegsgrund i lördags, ur boken "Surdegsbröd" av Martin Johansson. Jag rörde helt enkelt ihop 30 g rågmjöl med 100 g vatten i en burk, la på ett lock löst över och ställde burken i skåpet ovanför kylskåpet. Där ska den stå i tre dygn och bli skakad på morgon och kväll. Ska bli spännande att se hur det bli.

Fortsättning följer. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar