1/11/2010

Morgonstund har mjöl i mun.

Mina dagar brukar börja med en promenad på morgonen och den här morgonen tog jag mig (delvis med buss ska medges) till närmsta Ica-butik som öppnade kl. 7 för att köpa hem vetemjöl special och rågsikt till mitt surdegsbak. Det var inte mycket folk i butiken, och jag hittade ganska fort både ekologiskt mjöl av bägge sorterna och tog mig hem igen för att starta mitt bakande.

Var väldigt spänd imorse när jag kikade ner i degbunken jag gjorde i ordning igår kväll (tänk om det inte har jäst något alls!) men jojomensan, nu tycks det ha blivit fart på den och det bubblade fint längs kanterna. Kenwooden åkte fram, ingredienserna ner i bunken (jag vägde dem till och med, ovanligt för mig som mest brukar baka på en höft sådär) och sen igång med maskinen. Det var rätt roligt, hela spisen skakade och det lät som en mindre byggarbetsplats. Undrar vad mina grannar tror om mig egentligen? :)
Degen blev helt fantastisk. När jag tog loss degkroken var det som när man smälter ost, långa, långa trådar som aldrig gick av. Otroligt fascinerande med ett så väl utvecklat glutennät. Nu är det jäsning i 3-5 timmar som gäller och jag längtar tills jag får köra fingrarna i degen. :)

Jäs lilla degen, jäs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar