1/09/2010

Nu händer det grejer!

Jag har ju varit bekymrad över min surdeg som inte riktigt alls vill få någon mousseliknande konsistens som det beskrivs i boken. Nåväl, jag matade den lite grann i förrgår och hoppades på det bästa, men på morgonen var det samma nedslående resultat, det vill säga ingenting hade hänt. MEN, igår var jag och kusinen från Västerås en sväng på stan och passade på att handla bröd inför kvällen (skaldjur, mums!) på underbara Alvar och Ivars surdegsbageri. Där fick vi hjälp att välja bröd som skulle gå bra ihop med skaldjuren och jag passade på att fråga om min tjuriga surdeg. Hur snäll som helst (jag tror jag pratade med Fanny), stannade upp, lyssnade och gav råd och tips. Så, på en riktig bakerskas inrådan matade jag degen lite grann till igår (hon matade sin deg lite varje dag sa hon) och hade i pyttelite honung, och det gjorde nog susen, för idag är surdegen bubblig och lite mousseaktig. Heja! :)
Surdegsbubbel i ugnen!
Jag har ju den goda (o?)vanan att använda kokböcker som läsbok innan jag går och lägger mig och ha under flera kvällars tid stött på recept på raggmunk, rårakor, potatis- och rotfruktskakor i olika varianter. Problemet har dock varit att för mig är det livsnödvändig med lingonsylt till sån mat, men det är en sak som jag vägrar köpa. Dels för att vi i alla tider har fått lingonsylt av mormor och dels för att jag plockade runt 3-4 liter lingon i somras som numera huserar i mina föräldrars frys. Helt onödigt att köpa, alltså. Enda gången jag faktiskt köpt lingonsylt var i panik när jag hade flyttat förra gången och den åt jag ett par gånger, sen fick den stå tills jag flyttade hem igen. Då följde den med och jag fick möjlighet att jämföra den med mormors lingonsylt. Det var en hemsk historia - till att börja med var färgen på den köpta sylten närmast rödgrå jämfört med mormors klarröda sylt.

Nej, usch och fy, på den här fronten är jag verkligen bortskämd (med glädje ;)). Igår kom en transport med en halv liter lingon till mig med morbror och moster och idag har jag kokat egen lingonsylt, vackert klarröd och lagom sötsyrlig, precis som det ska vara. Nästa vecka är räddad - raggmunken/rårakan/potatiskakan, här kommer jag! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar