1/30/2010

Nyfiken på raw food.

Nu är det helg och jag har äntligen tillräckligt med ro för att skriva om raw food. Efter ett biblioteksbesök för ett tag sen kom jag hem med bland annat Erica Lagercrantz "Raw food på svenska" i väskan och vid det här laget har jag läst den upprepade gånger, både framlänges och baklänges. Det är så jag funkar - hittar något intressant, tar reda på fakta och läser. Känner efter. Läser igen. Och så håller det på så tills jag är nöjd (vilket jag sällan blir) och antingen diggar det, tycker njaaa eller dissar det.

Raw food har jag haft en lätt skeptiskt inställning till innan, men inte alls särskilt mycket längre. Just den tillåtande tonen i Lagercrantz bok är väldigt tilltalande - gör det du känner passar dig. Köp hem groddar om du inte pallar att grodda själv. Bättre lite än inget. Var nyfiken.

Jag har inte på något sätt levt slaviskt efter raw food, men stoppat in lite frukostar här, lite mellis där, haft en del av lunch eller middag raw, eller en hel här och var. Provat på som attans. Jag trodde magen skulle protestera, i och med att det är mer fibrer än vanligt, men nej, snarare åt andra håller. Så glad mage var det ett bra tag sen jag hade.

I frukostväg har jag prövat på söt morgongröt - mixad päron, banan och äpple, med kanel och lite hackade nötter/frön. Konsistensen kan inte beskrivas som något annat än barnmat, men smaken är ljuvlig, lätt och mjuk. Bovetevällingen var jag väldigt nyfiken på (en dl blötlagt bovete, mixat med en dadel och ett äpple och kanel), men njae... ingen direkt favorit. Smaken blev lite mjölig av mixandet. Bärfrukosten (en dl blåbär, en trekvarts dl röda vinbär och några jordgubbar, en banan, riven ingefära, hackade hasselnötter och kanel) blev en smashing hit! Ännu godare blev den med lite sojamjölk till, även om det inte är helt raw.

På mellissidan - groddade gröna linser med äpple var löjligt enkelt och förvånansvärt gott. Fikon- & päronkompotten bestod av fyra blötlagda fikon (8 h) + en dl blötläggningsvatten, mixat med ett stort päron, lite ingefära, kanel och muskot. Muskot är en krydda jag är ovan med, så det blev lite för mycket av den, bortsett från det var det en väldigt fräsch kombination. Bovetemums (en dl blötlagd bovete, blandat med en sharon och tre dadlar i bitar, lite hackade valnötter och kanel) var jag lite skeptiskt till efter bovetevällingen, men smaken var helt annorlunda när vetet var helt och inte mixat. Verkligen mums! I onsdags inför mitt 4 timmars danspass laddade jag med bland annat en flaska mandelshake med bär (två dl mandelmjölk, mixat med två färska dadlar + 1/2 dl vardera av blåbär och jordgubbar) och den söta energikicken var precis vad jag behövde mellan passen. En riktig höjdare, även om jag kan tycka att mandelmjölken var lite väl omständlig att göra.

Som lunch och middag har jag redan skrivit om kick-ass rotfruktssalladen, men jag har också lagat rödkål vs. groddar som totalt vann mitt hjärta. Strimlad rödkål, hackade valnötter, en apeslin i bitar, en näve vardera av svarta lins-groddar och mungbönsgroddar och jag var såld. En kväll gjorde jag en variant på broccolisallad med russin, med blomkål istället för broccoli. 1/2 huvud blomkål, brutet i mindre bitar, masseras med 1 tsk salt och 1 msk olivolja. Blanda ihop med tre finrivna morötter, en finhackad rödlök, en tomat i bitar, ett tärnat äpple, fem soltorkade tomater, 1/2 dl russin och solrosfrön vardera och pressa över en msk citronjuice. Mycket god smakbrytningen med de söta russinen! Dock enda gången magen inte gillade mig, men så hör ju inte blomkål till en av de mest lättsmälta grönsakerna heller...

Det är så långt jag kommit hittills. Så, vad tycker jag nudå?
- Det är en omställning i köket, helt klart. En hel del ovant, som att blötlägga och grodda. Men, mycket enkla tillagningstekniker - riva, skär, mixa , blanda. Det är definitivt inte svårt.
- En del nya ingredienser poppar upp - jag tycker det är jättekul att pröva på nya, men det kan säkert verka avskräckande på andra, att "behöva" handla hem massa nya varor. Sen följer jag inte recepten slaviskt. Hoppsan, hade jag inte det? Då prövar jag med det här eller struntar i det.
- Mättnadskänslan upplever jag som väldigt annorlunda, kanske främst för att det inte är något kött. Hittills har jag inte fått någon proppmätt-känsla efter något mål, och då är det inte snålt tilltagna portionsstorlekar i boken.
- Hungrig mellan målen? Nee-ej. Hungrig när jag borde vara det? Ja. Portionsstorlekarna tycks i varje fall passa mig bra, jag blir mätt och håller mig mätt en 3-4 timmar, precis som det brukar vara.
- Maten är otroligt vacker och färgstark och det är rena nöjet att både äta och tillreda den. Jag älskar grönsaker, så det är lite som att skjuta sparv med kanon. :P

Rent vetenskapligt kan och tänker jag inte säga någonting, men jag tycker det är gott, fräscht och jag mår bra av det. Framförallt är det sjukt kul att vidga mina vyer och prova på nya recept och råvaror. Bovete är en ny, mycket trevlig bekantskap. :) Jag gillar raw food, inte helt ensamt, men som ett mycket bra komplement i min vardagliga kost. Jag tror på att kroppen mår bra av mycket grönsaker av alla de slag, frukt och nötter, gärna ekologiskt och närodlat. Är du nyfiken, så rekommenderar jag att testa. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar