1/18/2010

Överflöd av inspiration är min dags I-landsproblem.

Mitt problem är inte inspiration just nu, mitt problem är att inspirationen kokar över och jag vill göra tusen saker, helst samtidigt på samma dag. Jag har ett antal rätter jag vill pröva på, både mat jag aldrig gjort själv, mat jag aldrig ätit och recept jag aldrig prövat. Jag skriver listor på listor på listor för att inte glömma av vad jag vill göra (jag kan ju säga att det inte direkt gör saken lättare att läsa massa härliga matbloggar heller...).

Okej, okej, dags att lugna ner sig och tänka på att jag har en hel lång vårtermin med en magisteruppsats som jag kommer behöva ha tankepauser ifrån. Bäst att ta saker i lite lagom takt (och ja, jag inser att det här är ett lyxproblem). Den här veckan kommer det i alla fall:
  • lagas strömming i någon form
  • bakas minst två sorters bröd + skorpor
  • bakas en paj, jättekrig mellan rotfruktspaj eller grönkålspaj
  • göras plåtpizza och någon röra (för jag har inflyttningsfest på lördag! :D)
  • något mer som jag inte riktigt vet. Göra egen ketchup? Sweet chili-sås? Jordnötssmör?
OCH jag tjuvstartade lite igår med att lägga nya baljväxter i blöt för groddning, denna gång black eye-bönor, gröna linser (igen, de var så goda!) och mungbönor. Mungbönorna ligger en dag efter, för först blötla jag röda linser och när jag hade gått och lagt mig tillsammans med en av mina nylånade böcker ("Raw food" av Erica Palmcrantz) läste jag att nehej, röda linser går visst inte att grodda. Se där, nybörjarmisstag gör vi alla. :)

1 kommentar:

  1. gröna och svarta linser går ju att grodda iaf, och det är sjukt gott!

    satsa på grönkålspajjen, värsta favoriten! :)

    SvaraRadera