1/14/2010

På väg uppåt.

Just nu sitter jag på tåg uppåt i Sverige. Jag längtar hem nästan innan jag åkt, lite för att jag är precis nyinflyttad och mest för att SJ och jag sällan kommer överens. Senaste resan resulterade i många arga tårar, en väldigt kall Plommonet och en försening på tre timmar, för en resa som skulle tagit två; total restid fem timmar.

Dessutom är tågmaten både tråkig, plastig, smaklös och hutlöst dyr. När jag suttit med skola till klockan halv åtta kände jag att, ”Nej, nu får det vara nog!”, stängde igen datorn och plockade upp min medhavda sallad. Med god mat i magen känns resten av tågresan uthärdlig. :)


Den ofrivillige tågresenärens sallad
(Här beror mängderna mycket på hur hungrig du är. Min kropp tycks ställa in sig på svältläge så fort jag går på ett tåg, så det här är en ganska stor portion. Men med tanke på eventuella förseningar och avbrott kan det vara bra att vara lite extra förberedd. ;))


2 ekologiska rödbetor (ja, det är dyrare, men mycket godare!)
¾ dl gröna linser
en bit rödkål
en bit purjolök
groddar (gärna hemmagroddade)
massa persilja
en god dressing
en bit bröd

Gör gärna salladen kvällen före resan så slipper du stressa och den hinner gotta till sig. Koka rödbetorna med skalet på tills de är mjuka, koktiden beror helt på rödbetornas storlek. Börja med 30-45 minuter och känn dig framåt. Spola dem under kallt vatten och gnugga av skalet. Låt de ligga och svalna under tiden du kokar linserna (läs på förpackningen, de ska inte bli mosiga). Häll av linserna när de är klara. Skär rödbetorna i lagom stora bitar. Strimla rödkålen och purjolöken, hacka/riv persiljan. Lägg rödbetor, rödkål, purjolök, persilja och linser i en burk och häll över en god dressing (jag gjorde bara en vanlig basdressing med en skvätt vatten, olja, balsamvinäger, lite salt, peppar och timjan.). Blanda ihop salladen, eller om det är mycket i burken, sätt på locket och vänd och- och- ner ett par gånger. Sätt in i kylskåpet över natten. Innan du ska bege dig iväg, släng ner groddarna i burken och resten av persiljan du inte använde igår så den inte blir dålig när du är borta.

Ta med en bit gott bröd och glöm för all del inte gaffel och servett! (Du vill ju varken äta med fingrarna eller ha rödbetsfläckar på det enda paret byxor du har med dig, eller hur?;))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar