1/07/2010

Riktigt redig ravioli!

Idag har jag för första gången provat på att göra egen pasta, och det är superkul! Jag hade turen att bli inbjuden (okej, jag bjöd in mig själv) på raviolikväll hos B, och efter en shoppingtur kom vi hem med en kasse going-to-be-fyllning. B var på riktigt idéhumör, så det blev till att hacka rökt lax, persilja, chèvre, valnötter, champinjoner, soltorkade tomater, tina fryst spenat samt öppna en burk grön pesto - varför göra en fyllning när man kan göra massa olika? :) Pastadegen knådades ihop och under tiden den vilade en stund bjöds det på förrätt i form av gratinerad löksoppa i små glas - jättegott och precis vad som behövdes innan vi kavlade upp ärmarna och började med pastabaket. Jag visade mig vara en hejare på att göra ravioli, medan B:s tyvärr gick sönder lite ibland och fastnade i bordet... men jag misstänker att hon fick de dåliga degbitarna.

Ett kök fullt med fyllning.

Efter att ha prövat att ångkoka några ravioli i en tryckkokare gick övergick vi till mer old-fashioned style och kokade dem istället. Med ruccola, lite olivolja och rödvinsvinäger och en chilistark tomatsås smakade det verkligen urgott!

Pastadeg med ägg
1 ägg / 100 g mjöl = 1 person
Väg upp mjölet i en bunke (har du ingen våg väger en dl mjöl ca 60 g) och knäck i ägget. Knåda ihop till en smidig deg. Vi hade hälften vetemjöl, hälften fullkornsdinkel, så vår deg blev lite torr, men det avhjälptes lätt med lite kallt vatten. Om du har en pastamaskin, kör degen genom den till önskad tjocklek, annars är det bara att hiva fram kaveln och börja. Vänd degen en kvarts varv med jämna mellanrum, så har du koll på att den inte fastnar i borden. Stansa ut rundlar eller rektanglar, lägg på valfri fyllning, fukta kanten med lite vatten, vik över och pressa ihop kanterna med en gaffel.

Vi hade bland annat
- spenat, lax, chèvre
- pesto, hackade valnötter
- soltorkade tomater, chévre
- pesto, stekta champinjoner
- champinjoner, soltorkade tomater, persilja
- persilja, lax, valnötter
i våra ravioli. Koka upp en STOR kastrull med vatten, salta ganska mycket och koka raviolin tills dem är klar. Koktiden beror bland annat på vilket mjöl du använder, börja med en 3-4 minuter och känn efter. (Bildbevisen är B:s förtjänst. Vill du låna är det OK, men länka hit i så fall. :))


Det har hänt grejer på groddningsfronten också! Jag la gröna linser och vita bönor i blöt igår morse och har sköljt dem tre gånger idag, och det är redan lite svansar på de gröna linserna! Man kan ju bli lyrisk för mindre. :) Surdegen däremot är en något mindre munter historia. Enligt boken skulle den ha svällt upp och blivit som "fluffig chokladmousse", men den är fortfarande helt ofluffig... Misstänker att den stått lite för kallt och den får spendera natten i ugnen med lampan på, så får vi se om den bättrar sig... annars är det bara att försöka igen.

Annars har jag varit elak nog att glömma min inköpta chili i över en vecka, så nu har den börjat skrumpna. För att i alla fall göra något hittade jag en fin liten flaska i ett av mina skåp, skar en av chilifrukterna i lite mindre bitar, la den i flaskan, fyllde på med olja och vips! har jag en chiliolja under progress ståendes i fönstret. Chili är för bra för att skrumpna bort. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar