1/06/2010

Surdeg dag 4 och sagan om bönstjälken.

Inne på dag 4 på surdegen och har matat den för andra gången. Den luktar lite småskumt, precis som det ska vara tydligen. Jag är riktigt spänd, tycker det är jättekul och längtar tills jag får baka. Jag utgår som sagt från Martin Johanssons bok "Surdegsbröd" och efter att ha läst den från början, bakifrån, på tvären och uppochner (nästan i alla fall) bestämde jag mig för att jag ska göra ett honungsbröd som premiärbröd.

Idag kom jag dessutom på att jag ganska länge velat pröva att grodda, så efter att ha konsulterat mina kokböcker och inte hittat någonting googlade jag lite istället och hittade den här sidan som beskrev det hela mycket enkelt. Nu ligger det lite vita bönor och gröna linser i stadie blötläggning och jag återkommer om vad det blir av det. :)

Var hemma hos en kompis i måndags och fick en stund med Jamie Olivers kokbok där jag helt enkelt snodde ett grundrecept på pasta som jag ska pröva i veckan. Imorgon kväll ska jag hem till en kompis som lämpligt nog fått en pastamaskin i julklapp och göra ravioli (jag ska försöka få lite bilder från det). Hur fel kan det bli? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar