1/11/2010

Tillökning i hushållet och surdegsbak.

Min lägenhet innehåller som nämnt ett frysfack, vilket definitivt inte räcker för mig som gärna gör mycket åt gången och bunkrar lite i väntan på sämre tider (det vill säga kvällar när jag kommer hem och lika gärna skulle kunna somna i hallen eller har sovit en timme för länge på morgonen). Vissa saker passar sig bra att göra mycket av åt gången, som att koka bönor, eller bara att kunna ha frysta grönsaker att ta av. Jag har varit lite väl dålig på att hålla koll efter en liten frys, min uppmärksamhet har vart på annat håll helt enkelt. Så, idag har jag nog förbrukat all min tur under januari, för jag gick in på Blocket, kikade, hittade en frys, ringde killen ifråga och pratade och vips! tre timmar senare är jag ägare till en liten Whirlpool, jippieyay! :)

Surdegsbaket är helt otroligt. Hela grejen, att sakta se degen utvecklas, steg för steg, det är nästan så det känns hur den växer! Jag har suttit hemma med skolarbete och sakta sett den jäsa i sin bunke. Runt tretiden bestämde jag att den hade jäst till sin dubbla storlek, mjölade mitt bakbord (för det finns det minsann här. Ingen fläkt och ingen riktig frys, men ett utdragbart bakbord. Jaja, det gäller att prioritera. :P) och stjälpte upp degen. Och vilken deg sen! Så mjuk och väldigt lös, men inte alls sådär hopplöst kladdig som det kan bli ibland, nej, här snackar vi glutennät som heter duga! Känslan av att hantera den var verkligen annorlunda. Annars är ju bröddegar rätt fasta, men den här liksom flöt ut över bakbordet. När jag försökte hantera degen insåg jag att då Martin skrivit "strö ordentligt med mjöl på bakbordet", så menade han verkligen ordentligt med mjöl. Så, när jag rättat till det lilla misstaget var degen väldigt lätthanterlig för att vara så lös. :) Degen delades i tre delar och lades durkslag/ugnsform för att jäsa någon timme till och sen skjuts in i ugnen! Jag önskar verkligen att ni kunde vara här och se hur de växer i ugnen, det är en helt fantastisk känsla. Och doft. Jag vädrade ut skaldjurslukten lite tidigare idag, men det känns helt okej att ersätta med doften av nygräddat bröd. :) Återkommer med en utvärdering på slutresultatet!

Och alla ni som tillsammans med undertecknad har bakstenscravings, men en något begränsad ekonomi för tillfället, kolla in det här tipset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar