1/22/2010

Vegobiffar och kick-ass rotfruktssallad.

Mitt enda möte med vegetariska biffar har varit rätt avskräckande. För ett par somrar sedan snokade jag upp ett recept på Arla, på bönbiffar med tacosmak. Sen övertalade jag mamma att vi skulle laga det till någon lunch, bara hon och jag. Pappa och bröder är inte riktigt så openminded gällande vego som jag skulle önska, så jag tyckte det var bäst att vi prövade själva först. Det var tur. Bortsett från den allt annat än bildsköna smeten, så smakade biffarna ganska... unket. Mamma och jag satt och tuggande tyst, tittade på varandra, tuggade lite till och sen sa mamma: "Du... bli inte ledsen nu, men det här var faktiskt inget vidare." Jag blev inte ledsen, och så hittade vi på en annan lunch.

Sen dess har jag varit lite vaksam mot bönbiffar av alla de slag och inte försökt på mig det igen, förrän idag. I veckan sprang jag på det här receptet, som verkade busenkelt och gott. Kikärter påminner mig om falafel och det älskar jag, så jag tänkte "Hur fel kan det bli?" och körde igång. Resultatet blev mycket bättre än jag trodde och vips! så var skräcken för vegobiffar borta. Nästa gång prövar jag biffar med bönor i, eller kanske grönsaker? Betungande beslut. :P


Till biffarna hade jag upptäckt ett till spännande och enkelt raw food-recept, nämligen rotfruktssallad. Jag hade inte alla ingredienser i receptet, men körde på dem jag hade. Riv en morot, en liten bit kålrot, en liten bit rotselleri. Skär några cm purjolök i tunna skivor. Skala en apelsin och skär i så små bitar du vill ha. Riv ingefära efter smak och blanda alla ingredienser. Skvätt lite citronjuice över och toppa med lite mungbönsgoddar. Kombinationen rotfrukter-ingefära-citrus är verkligen kick-ass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar