2/28/2010

Bästa broccolisoppan.

Barn kan vara kinkiga med maten, det behöver jag i alla fall ingen vetenskaplig referens för att säga. Mina föräldrar hade dock det bästa knepet i världshistorien - fläskkotlett. Allt kunde vara fläskkotlett, den såg bara lite annorlunda ut mellan gångerna. Rena genidraget, för när jag väl var gammal nog att förstå att fläskkotlett faktiskt bara är en köttbit från gris och inget annat var det redan försent. Levergryta, pölsa, allsköns soppor med grönsaker - you name it, jag äter allt än idag.

Idag fick jag tokcravings efter en broccolisoppa som vi brukade äta med jämna mellanrum när jag bodde hemma. Hellre än att försöka experimentera fram något eget och göra en soppa som inte smakade som jag mindes den, ringde jag hem till mamma och tiggde recept. Den blev precis som jag mindes - mjuk smak, full med broccolibitar och alldeles alldeles underbar. :)


Mammas bästa broccolisoppa
1 gul lök
500 g broccoli
smör
3 msk vetemjöl
1 liter vatten
2 buljongtärningar
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Redning bredvid:
2 äggulor
1 dl grädde (your choice of grädde)
1,5 dl riven ost
1/2 tsk basilika


Hacka löken och bryn den i smör. Skär broccolin i mindre bitar. När löken är brynt, ha i vetemjöl, vatten, buljongtärningar, broccoli, salt och peppar. Låt koka i 10 minuter.
Rör under tiden ihop redningen - vispa upp äggulorna, blanda med grädde, ost och basilika. När soppan kokat i 10 minuter, dra den från värmen, häll i redningen (sen får soppan inte koka igen!), rör runt och klart! Vill du ha en lite slätare soppa, så dra fram mixerstaven. Servera gärna med ett gott bröd.

1 kommentar:

  1. Gött! Imorgon hittar du Plommonmammans bästa broccolisoppa på picki! ;-)

    SvaraRadera