2/09/2010

Bortglömd husmanskost.

Nu tänker jag slå ett slag för en gammal maträtt som, enligt mina erfarenheter, har oförtjänt dåligt rykte, nämligen följande:Detta, mina vänner, är min mormors pölsa. Jag älskar det, lika mycket som jag älskar hennes kalvsylta och mammas levergryta. Pölsa är en rätt där man förr i tiden tog tillvara på sånt som blev över efter slakt, malet/finhackat kokt kött och/eller någon form av inälvor, lök, korngryn och kryddor, som kokas i spad från köttkoket. Vad jag kan minnas så har mamma sagt att mormor gör sin pölsa på kalv eller kyckling - i vilket fall är den tokigt god, mild och snäll i smaken med en lite "tuggig" konsistens av korngrynen. Vanligast idag är att man köper pölsa färdig (men det är inte rätt. :P). Pölsa värms innan servering, vi har alltid gjort det i stekpanna, och serveras med fördel till inlagda rödbetor och ett gott knäckebröd. Ända sen jag var liten har jag fått det och trots alla pikar om "grå gröt" och andra mindre smickrande kommentarer under tonårstiden är det fortfarande en solklar favorit i mitt kök!

... jag kom precis på att jag aldrig har gjort pölsa själv. Jag ska snoka reda på mormors recept och göra ett försök någon dag minsann. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar