2/23/2010

Forskning på gång.

Tjejer och järnvärden är något som alltid är värt att ta upp på tapeten. För lågt järnvärde är inte bra och resulterar ofta i symptom som huvudvärk, trötthet, nedsatt immunförsvar och kan till och med utvecklas till järnbrist om det vill sig illa. Tjejer är mer utsatta än killar, främst på grund av mens och den blodförlust det innebär.

Det finns egentligen massa järn i kosten, det gäller bara att veta vad man ska leta. :) Något man kanske inte tänker på är att det finns järn i fullkornsprodukter. Dessvärre finns det också ett ämne i fullkorn (fytinsyra) som binder järnet till sig och gör att kroppen inte kan ta upp det. MEN, det lilla problemet kan man komma undan om man surdegsjäser brödet. Under surdegsprocessen bryts fytinsyran ner och vips! har vi tillgängligt järn för kroppen.

På Göteborgs universitet pågår just nu en forskningsstudie som undersöker hur järnvärdet påverkas av ett intag av fullkornsprodukter, där en grupp får äta "vanligt" fullkornsbröd och en annan grupp får äta surdegsjäst fullkornsbröd. Studien pågår i 12 veckor och järnvärdet (och massa andra värden) tas före och efter för att se om något hänt. Där är jag med! Jag ska, tillsammans med ett gäng andra, äta 5 skivor fullkornsbröd om dagen (jag vet inte om det är surdegsjäst) som tillägg till min vanliga kost.


Så, har ni tips på vad man kan göra med bröd, bring it on! Jag gissar att jag kommer vara ganska trött på smörgåsar om tre månader. ;P

2 kommentarer:

  1. Krutonger till tomatsoppa eller caesarsallad kanske? :)

    SvaraRadera
  2. Mycket bra idé! Soppa förresten... gratinerad löksoppa är det ju bröd i. Det här kommer nog bli bra. :)

    SvaraRadera