2/25/2010

Inte den bästa dagen, MEN...

Idag har varit en dag som inte blev som den skulle. Hittills inbegriper dagen ett trasigt badkar (som passade på att gå sönder när jag satt i det), en trasig centrifug i tvättstugan med följden att det hänger tvätt överallt i min lägenheten, försening till handledarmöte och kalla, kalla tår eftersom jag får för ont av mina vinterskor för att kunna ha dem på mig. Och så har jag en rejäl dunderhuvudvärk.

MEN, jag har prövat att göra polenta för första gången idag - det var en trevlig ny bekantskap som jag tänkt mig starta för ungefär två år sen. Bättre sent än aldrig? :)
Polenta med persilja och ost 2 portioner
3,75 dl vatten
1 dl polenta
0,5 tsk salt
1/2 dl persilja (fryst)
1/2 dl ost
1 msk olivolja
svartpeppar efter smak

Sätt ugnen på 250 grader. Koka upp vatten och salt. Häll i polentan, sänk värmen tills det sjuder och koka tills polentan har samma konsistens som fluffig gröt, RÖR HELA TIDEN (mig tog det knappt 5 minuter). Ta kastrullen av värmen, rör i olivolja, ost och persilja, smaka av med svartpeppar och kanske lite mer salt. Smörj en ungssäker form med olivolja, häll ut gröten i den och smeta ut till en ganska tunn kaka, runt 1-2 cm. Ställ in i ugnen tills den fått fin färg, ca 10-15 minuter. Skär i bitar och servera.

Jag åt min polenta med överblivna grönsaker från lergrytan och en sallad. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar