2/26/2010

Kakan med en speciell plats i mitt hjärta.

De allra flesta känner till dem och jag har hittills inte träffat någon som inte får något lätt lyriskt i blicken när de nämns. Min lillebror är galen i dem och i julas upptäckte jag själv att de är lite extra goda om man tar dem direkt ur frysen. The one and only - kolakakor.

Om det är någon speciell kaka från min barndom jag minns, så är det kolakakor (fast de delar förstaplats med mormors kanelbullar och schackrutor). Förra året bakade jag dem till en workshop och det sa swoosch! så var dem borta. I onsdags lovade jag i ett svagt ögonblick att baka i år igen, men tji fick jag när jag frågade vilken annan kaka jag skulle baka år då? "Neeej, ingen annan, kan du inte gör samma? De är så himla goda!" Allright, vad gör man inte för att skapa traditioner? :P

Kolakakor
100 g smör, rumsvarmt
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk ljus sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop smör och socker. Blanda mjöl med bakpulver och tillsätt resten av ingredienserna till smör-sockerröran. Arbeta ihop till en deg. Tittar latmasken i dig fram kan du bara häva ner allt i en matberedare, men då ska smöret vara kallt. Dela degen i 3 bitar, rulla ut till plåtlånga längder och lägg på bakplåtspapperplåt. Platta till dem lite och grädda i 10-12 minuter tills kakorna fått härligt gyllene färg. Skär dem fort som attan i sneda längder när de fortfarande är varma, annars blir det en smulig historia att få dem i bitar. Låt svalna. Om det mot all förmodan skulle finnas några kakor kvar efter första dagen, går det jättebra att frysa dem. :)


MEN, eftersom jag är som jag är (och TTx2 kommer vara på workshopen, vilket innebär att allt ätbart kommer försvinna med dubbel hastighet...) så passade jag på att göra en egen variant ändå. :)

Plommonets chokladvariant på kolakakor
100 g smör, rumsvarmt
1 dl socker
o,5 dl kakao
1 msk honung
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör på samma sätt som du hade gjort kolakakorna! De här kakorna smakar rejält med kakao, så är man inte lika förtjust i det som jag, så dra ner på kakaomängden lite.


Konst med kakor. :)

1 kommentar: