3/24/2010

Rawlunch 1-2-3.

Senaste guldkornet inom raw är egentligen inget nytt utan bara en nyupptäckt klassiker - guacamole. Ljuvlig avokado i krock med lite citronsaft, chili och tomater tar min sallad till nya höjer varje gång!

Igår prövade jag ett recept på raw majonäs, men det knockade mig inte riktigt. Lite grann var gott, men efter några tuggor blev den lite väl sötsliskig - jag tar lärdom och ska pröva mig fram med mängden sirap istället för att följa receptet (vilket jag faktiskt gjorde den här gången. Är det någon erfaren raw:are som har förbättrande synpunkter så bring it on!).

Raw majonäs
1 avokado
1 dl naturella cashewnötter
3 msk agavesirap
1-2 msk äppelcidervinäger
1/2 dl vatten
En nypa salt

Mixa allt i matberedare eller med mixerstav. Smaka av (var försiktig med sirapen!).


Idag lyckades jag med att med lite citronsaft, chili, en tomat, en vitlöksklyfta och en hel del tur göra om den sliskiga majonäsen till en helt fantastisk guacamole, som jag åt med taconötfärs (den ordvitsen skrattade jag ganska länge åt) och lite ihop-plock av gurka, sallad, spenat, morot och paprika. Det lustiga är att det verkligen smakade tacos! :)

Taconötfärs, 4 portioner
1 dl mandlar (inte blötlagda)
1 dl valnötter (inte blötlagda)
1 msk malen spiskummin
1 msk malen koriander
½ dl olivolja
En nypa salt, och en tesked sojasås

Kör nötterna i en mixer och tillsätt resten av ingredienserna och rör om. Servera i salladsblad, med vanligt tacotillbehör och gucamole.


Annars vill jag återigen promote:a den supergoda raw lasagnen - väl värd en plats på just din lunchtallrik. :)

1 kommentar:

  1. Det beror ju såklart lite hur man ser det, men "vanlig" majjo är ju faktiskt raw som den är. Rå äggula, vegetabilisk olja och lite senap som ju kan få slinka med. :)

    SvaraRadera