3/17/2010

Receptfusk i tid och otid.

Av någon mystisk anledning lyckas jag väldigt sällan följa de nya recepten som jag bestämt mig för att pröva. Antingen så tycker jag de gör saker onödigt krångligt, eller har för mycket/lite av ditten och datten, eller så har jag inte en ingrediens hemma... och så vidare. Det kunde irritera min kära mor en hel del när jag bodde hemma: "Du kan väl i alla fall följa receptet FÖRSTA GÅNGEN! så vet du hur det var tänk att smaka, så kan du börja ändra på det sen?" Hrrm. Ja. Så kan man ju också göra. Men det är inte rätt. ;)

Igår hade jag tänkt att göra en macka med strömming ur Mannerströms bok "Sill och strömming", (jag köpte den på bokrean och avgudar den redan). En shoppingtur efter träningen MED inköpslista och när jag kom hem hade jag likt förbaskat glömt typ 4 ingredienser. Stod lite rådvill i köket ett slag - jaha, vad ska jag göra nu då? - innan hungern tog över och jag gjorde det bästa jag kunde med det jag hade. Mackan blev, trots fusk med receptet, jättegod, så jag ser fram emot att pröva den riktiga versionen lite senare i veckan. :)

Fuskversion av Mannerströms strömmingsmacka 1 pers
2 skivor bröd
4 strömmingsfiléer
ca 2 msk smör
en rejäl nya persilja
2 sardellfiléer
salt+ peppar
gurka, tomat, rödlök skivad i tunna skivor
några spenatblad
groddar
stark, grovkornig senap
citronsaft
riven pepparrot

Börja med att mosa ihop rumsvarmt smör, persilja och sardellfiléer med en gaffel, smaka av med salt och peppar. Skiva gurkan, tomaten och rödlöken tunt. Lägg två strömmingsfiléer med skinnsidan ner, fördela smörblandningen på dem och lägg de andra två filéerna med skinnsidan upp ovanpå så du får två dubbelfiléer. Rosta brödet och stek strömmingen i het stekpanna ca 2-3 minuter på varje sida (tänk på att det kommer osa jättemycket, så brassa på med köksfläkten!). Bred senap och ha på riven pepparrot efter smak på den ena brödskivan. Ha på groddar och sen strömmingen. Droppa över lite citronsaft och langa sedan på gurka, tomat, rödlök och spenatblad. Dela mackan på tvären med en vass kniv och servera på studs. Försök äta utan att fyllningen ramlar ut. Lycka till. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar