4/14/2010

Hemma är där kramarna finns.

Igår råkade jag ut för en mycket omotiverad förmiddag och en ytterst grinig eftermiddag. Till råga på allt så hade jag inte ens något att vara grinig på, vilket gjorde mig ännu lite surare. Jag prövade de sedvanliga tipsen - jag gick ut på promenad i solen, jag tränade, jag åt mellanmål... men icke. Då tog jag till mitt trumfkort och åkte hem till mamma och pappa. Efter några jättelånga kramar, hembakt fröbröd och en skål med knallgul soppa kändes det mycket mycket bättre. :)

Hemvändarsoppa för griniga dagar (Knallgul soppa med räkor och zucchini) 2 port
500 g oskalade räkor (jag råkar veta att det var kräftstjärtar i den jag åt igår.
En burk såna istället, om man vill.)
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 liten zucchini
1-2 msk olivolja
1 dl matlagningsgrädde
1 dl vatten
1 dl vitt vin
1 msk färsk basilika
1-2 tsk gurkmeja
1 tsk svartpeppar
1/2 tsk örtsalt
1 msk citronsaft
1/2 dl koncentrerad apelsinjuice

Om du använder räkor, börja med att skala dem och ställ på något kallt ställe sålänge. Använder du kräftstjärtar, häll av dem. Hacka lök och vitlök fint. Tärna zucchinin i små tärningar. Fräs lök och vitlök i olivolja, tillsätt sedan zucchinin och fräs i 3-4 minuter tills grönsakerna mjuknat och fått lite färg. Tillsätt grädde, vatten, vin, kryddor, citron- och apelsinjuice. Låt puttra i ca 10 minuter. Vänd ner räkorna/kräftstjärtarna och koka i någon minut till, såpass att det blir varmt igen (koka inte för länge bara, då blir räkorna/kräftstjärtarna sega och tråkiga.) Servera i fina skålar och ät ett gott bröd till.

2 kommentarer:

  1. visst är det fint att hemhemma alltid väntar nånstans där i bakgrunden med öppna famnen! :)

    SvaraRadera
  2. Här har du fått ditt första recept publicerat på Råkost.se/rawfoodrecept.com: www.rawfoodrecept.com/2010/04/tacopaprika-med-notfars-1-port.html
    Här är din sida/flöde där alla dina andra recept kommer att finnas: www.rawfoodrecept.com/search/label/Plommonet
    Här kan du hämta kod för att göra reklam för receptbanken och göra världen till en godare plats: www.rawfoodrecept.com/p/lanka-hit.html

    Krams!
    Christer

    SvaraRadera