4/22/2010

Kikärtor, version 2.0

Bönor och sånt kan vara lite kinkigt för magen, speciellt kikärtor tydligen, om jag ska gå på erfarenhet från vänner och bekanta. Det är synd, för det finns nog ingen baljväxt som jag tycker så mycket om som kikärter. Och, om jag gillar kikärter, så älskar jag hummus. Tyvärr uppskattar inte min mage det lika mycket som jag, som sagt.

Med ena foten inne i raw food-svängen poppade det upp en tanke i huvudet på mig härom dagen - men om man groddar dem då? Groddning gör att det hela blir lite mer lättsmält, vilket i alla fall har funkat med allt annat jag har groddat hittills. Sagt och gjort - för en tre dagar sen la jag kikärtor i blöt och sen har de fått stå och grodda sig. Jag sköljde de typ 2-3 gånger om dagen och det växte svansar så det bara knakade. Efter att ha konsulterat Google har jag förstått att man inte kan äta groddade kikärter rätt av, utan måste förvälla dem 5-10 minuter först (är det någon som vet om det stämmer eller om det bara är ljug?).

Sen skulle de bli hummus, men jag kunde inte låta bli att pröva några naturella. My. God. Om kikärter är goda i vanliga fall, så var det här en uppdaterad version. Alldeles ljuvligt nötig, precis som vanligt, men smaken har på på något sätt blivit mer komplex under groddningen. Yummie. Verkligen yummie. Sen gjorde jag världens godaste hummus, som vanligt på Mikkans recept. Nu återstår bara att se om det funkade att grodda dem innan.
Utvärdering kommer!

3 kommentarer:

  1. förvälla? typ koka upp och sjuda eller vadå?

    SvaraRadera
  2. Yes, du är helt rätt ute. Förvälla är när man kokar försiktigt - som skrivet 5-10 minuter för kikärtsgroddarna. God, you've gotta try it, det var verkligen tokgott!

    SvaraRadera
  3. Det kunde man ju inte tro! Har inte testat själv, faktiskt!

    SvaraRadera