4/02/2010

Långfredag får gärna bli utdragen!

Jag har ju tidigare gjort klart lite mer exakt hur mycket jag tycker om traditionsdagar förknippade med mat och att jag tycker om att längta, fixa och pyssla lite extra i köket inför dem.

Och nu är det påsk. :)
När mamma berättade att hon och pappa skulle till Spanien över påsk (de åker imorgon, äckelpottorna, till sol och 25-gradig värme.) fick jag ett otroligt snopet ansiktsuttryck och pep: "Åka till Spanien? Över påsk? Lämnar ni mig ensam på PÅSK?!" Jag lovar att jag är 23 år på riktigt, men där kände jag mig som 5. Mamma försäkrade mig i alla fall om att "Det är klart vi kan ha påsklunch dagen innan!"

Så jag har ägnat morgonen åt att enligt beställning baka det beroendeframkallande knäckebrödet, den här gången med hälften graham, hälften dinkel. Det blev en härligt lätthanterlig deg, så den varianten rekommenderar jag varmt! Utöver det har jag en äpplepaj med citronmarängtäcke på G som jag är jättenyfiken på. Jag älskar citronmarängpaj, men tycker lätt den blir för söt. Tänkte att äpplena skulle fräscha upp det hela en aning.


Ett skepp kommer lastat med knäckebröd!

Sen kan det vara så att jag bjöd in mig själv hos C och hennes föräldrar imorgon också, då är det ju påsk på riktigt. :) Där har jag tänkt att bistå med en matjessilltårta och de här bröden, så jag har bakat kavring (som ska vara i bottnen på matjestårtan) för första gången i mitt liv. Tydligen så hade C:s pappa hört orden "Plommonet" och "ta med sig mat" och sen tyckt att "Jamenvisst får hon komma!" Skönt att jag tydligen har gott rykte. :)


Jag myser, verkligen myser i hela kroppen såna här dagar!
Vad gör ni i påsk, vilka är ni med, vad äter ni?

Going-to-be-äpplepåskpaj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar