4/06/2010

Våga vägra måndag!

Förra måndagen gick jag och väntade på att dagen skulle ta slut. Den här veckans måndag försvann genom att vara en röd dag och förvillande lik en söndag. En mycket bra fusksöndag som innehöll sovmorgon, film, pizza och en gammal klassiker i form av en pimpad variant av kladdkaka. Det känns som tusen år jag åt det sist!


Klassisk pimpad kladdkaka
100 g smör
3 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
5 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
1/2 krm salt
Pollygodisar
Minismarties

Sätt ugnen på 200 grader, smörj och bröa en bra kladdkakeform. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan smält smör. I en annan skål, blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt, rör sedan ner bladningen i ägg-socker-smör-smeten. Hacka eventuellt Pollygodiset i mindre bitar (det gjorde inte vi.) och rör i det. Häll smeten i formen och strö över smarties. Grädda kakan i ca 20 minuter, håll lite koll på den så att den inte blir för fast!



Till vår enorma förtjusning blåste Pollygodiset upp sig när det var i ugnen och blev mjuka, fluffiga bollar. Jag tror dock att jag ska ta och experimentera lite med kladdkaka när andan faller på - jag vill ha mer chokladsmak och mindre socker. Mikkan är ju annars känd för att pimpa till recept med gott utfall... hur tror ni nötmjöl skulle göra sig i en kladdkaka?

1 kommentar:

  1. Jag tror det skulle bli GRYMT! Testade en köpekladdkaka häromveckan som hade mandelbitar i sig, och det var ett sjukt fint lyft!

    SvaraRadera