5/06/2010

Fjärde stoppet - Gotland!

Den här torsdagen var vi ute på en ö och yrade - Gotland!

Gotland med sina raukar, långa stränder, Visby och medeltidsfestival är en riktig turistfälla - 800000 besökare per år är verkligen ingen siffra att skämmas över! Eftersom Gotland är en kalkstensklippa växer det till exempel kajp och ramslök där, som inte finna någon annanstans. Gotland var en viktig handelsstation under medeltiden och hade tidigt tillgång till saffran och lite mer exotiska varor. Annars är gutefår ett speciellt kännetecken för Gotland och andra spännande saker man kan hitta där är tryffel (man kan faktiskt gå på tryffel-safari!) Gute vingård som har både vinägerfabrik och gårdsbutik och på Stafva gård finns norra Europas enda saffransodling!


Apropå saffran... det var precis därför vi åkte hit! ;)
Saffranspannkaka 6-8 pers
1 liter risgrynsgröt
1 paket saffran
2 msk socker
1 dl sötmandel
3 ägg
1/2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
smör till formen

till servering:
salmbärs/björnbärssylt eller färska bär
vispad grädde

1. Koka risgrynsgröten enligt anvisningarna på paketet - jag kokade upp 6 dl vatten med 3 dl ris + 3/4 tsk salt och kokade på svag värme under lock i tio minuter. Därefter hade jag i 10 dl mjölk, en kanelstång, kokade upp igen, sänkte värmen snabbt, på med lock och så fick gröten stå och svälla på låg! (du vill inte ha bränd gröt i botten!) värme i typ 40-50 minuter. Sen svalna.
2. Sätt ugnen på 175 grader. Stöt saffran med socker i en mortel.
3. Skålla mandel i kokande vatten, skala och hacka den fint (här fick jag nostalgi-flashback, det var det roligare jag visste att ploppa ut skållad mandel ur skalet när jag var liten vid knäckbaket på jul. :))
4. Blanda ihop risgrynsgröt, ägg, grädde, vaniljsocker, mandel och saffran, rör ihop ordentligt och häll i en smord ungssäker form (20x30 cm).
5. Grädda i ugnen 30-45 minuter. Kakan ska ha stannat i mitten, känn med en sticka. Servera med vispad grädde och sylt.


Fet
Juryn tyckte:
Överlag så tyckte både C, G och jag att det var väldigt gott, men det blev inga halleluja-utläggningar eller tysta små lyckliga suckar som det blivit veckorna innan. Jag och C tyckte det gott kunde varit lite mer saffran i - G var däremot nöjd och glad och tyckte vi hade kassa smaklökar. Det är verkligen en mäktig och "tung" efterrätt, i alla fall jag tog en för stor bit (eller som B sa när hon fick smaka dagen efter: "Jag tror jag tog mig pannkaka över huvudet). Gott ja... men inget som kommer stanna speciellt länge kvar i mitt minne i alla fall, om inte det hade varit för den ljuvliga gyllengula färgen. Saffran är en underbar krydda! :)

Betyg: Godkänt
Nästa vecka byter vi dag och åker iväg till Öland på en onsdag. Häng på! :)

1 kommentar:

  1. Saffranspannkaka har jag ätit en gång i livet. Håller med dig om att saffran är underbart, det ka piffa till vad som helst!

    SvaraRadera