8/29/2010

Blåbärspaj från Sommarstället.

Jag har dragit på mig en sjuattans förkylning, men jag ska i alla fall skrapa ihop lite krafter och ge er receptet på blåbärspajen från Sommarstället som jag lovade för att tag sen. Den här pajen är den godaste jag vet - servera den varm/ljummen med riktig vaniljglass i den tjusigaste djupa tallrik du kan hitta. Ska det vara på riktigt är det med rosor och guldkant som gäller, men det är hardcore så det skriker om det och helt valfritt. :)

Blåbärspaj från Sommarstället
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1/2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/2 dl sirap
1/2 dl socker
1/2 dl grädde
125 g smör

massor av blåbär
riktig vaniljglass

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda de torra ingredienserna. Ha sedan i sirap, grädde och smör och nyp, knåda och mojsa ihop till en deg. Lägg blåbären i en ugnssäker form (vi gör alltid pajen på stora aluminiumfat, så teflonbotten/smörja formen med något är nog en bra idé) och fördela degen över. Skjuts in i ugnen i ca 15-20 minuter - pajen är klar när ytan är härligt gyllenbrun. Låt pajen svalna så länge du mäkta med och serva sedan med vaniljglassen. Välkommen till min barndom och Sommarställe. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar