12/06/2010

Dans, kärlek och kakor.

I söndags hade jag avslutning och slutshow med min dansskola - i lördags var det genrep hela långa dagen. Första gången jag var med på genrepet ville jag göra något för att visa hur mycket jag uppskattade allt mina lärare och danskompisar gjorde - så jag bakade kakor och tog med.

Det visade sig att nygjorda kolakakor var ett alldeles utmärkt sätt att säga "Jag älskar er!" på. Det sa i princip bara swooosh! så var kakorna slut och sen dess har jag bakar kolakakor till varje genrep. Dans, kärlek och kakor. Vad mer finns att begära? ;)

Genreps(kola)kakor
(recept på kolakakor finns i varje Vår kokbok, men det här är en specialare som mamma fått av en av sina bästa kompisar. :))

200 g smör
2 1/4 dl socker
1 äggula
1 msk ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bikarbonat
5 dl mjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg alla ingredienserna i en matberedare och kör tills det formas en boll. Använder du inte matberedare, låt smöret bli rumstempererat och rör sedan fluffigt med socker, sirap och äggula. Blanda ihop vaniljsocker, bikarbonat och mjöl och knåda in det i smör-sockersmeten tills det blir en hanterlig deg. Dela degen i sex delar och rulla varje del till en bakplåtslång orm och lägg på bakplåtspappersklädd plåt (eller rulla direkt på bakplåtspappret.3 längder på varje plåt är lagom). Platta till kakorna och grädda ca 10-12 minuter. Ta ut ur ugnen och skär de i sneda snittar på en gång, annars hinner kakorna stelna. Låt de svalna så mycket du orkar vänta. :)


P.S. Om det blir några kakor över, går de jättebra att frysa. Lillebror älskar att plocka de direkt från frysen... och det gör mamma och jag också. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar