12/27/2010

Den goda med sparris och räkor.

Hemma igen från Thailand och som alltid då en kommer hem efter att ha vart borta ett tag var det eko eko i kylskåpet. Jag bestämde handla-mat-dejt med mamma och när jag kom hem satt hon vid köksbordet med en massa matreklam och såg uppgiven ut.
Jag: "Ska vi dra då?"
Mamma: "Men jag vet inte riktigt vad vi ska äta..."
Jag: "Är när? Nu?"
Mamma: "Ikväll, imorgon, i övermorgon... jag vet inget alls!"
Jag: "Okeej... (börjar bläddra i boken med gamla veckomatsedlar) Okej, ikväll så tycker jag att vi äter blomkålsmos och någon kryddig korv."
Mamma: "Mmm... och imorgon kan vi inte äta den där... du vet. Den goda."
(telepatisk mor-dotter-kontakt)
Jag: "Den där med sparris..."
Mamma: "...ja, och räkor!"

Det hela slutade med att den goda med sparris och räkor blev kvällsmat ikväll. Nam nam. :)

Den där goda med sparris och räkor
(även kallad sparrisgratäng, från "Kokbok GI-noll")

en bunt sparris
ett par rejäla handfullar räkor
2 dl majonäs
1 dl creme fraiche
2 finhackade scharlottenlökar
2 äggulor
1/2 tsk sambal oelek
en näve ost

Sätt ugnen på 250 grader. Koka bunten med sparris i lättsaltat vatten och låt rinna av. Lägg i en ugnssäker form och strö över räkor. Rör ihop majonäs, creme fraiche, finhackad lök, äggulor och sambal oelek och häll över sparris och räkor. Strö över osten och gratinera i 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar