2/16/2011

Min fetisch - smörgåstårta.

Min mamma gör världens godaste smörgåstårta. Hon har ett recept i en av sina tjocka receptpärmar som vi faktiskt följer till punkt och pricka (annars är vi väldigt duktiga på att göra lite som vi tycker.)
Min mamma tycker tyvärr inte om att göra smörgåstårta. Hon tycker det tar lång tid och är allmänt meckigt och dessutom ingen mat som är smidigt att göra mycket av om man är många. Jag, som från djupet av mitt hjärta älskar mammas smörgåstårta, tar tillfället i akt att välja det som önskemat alla gånger jag får tillfälle... men det måste verkligen vara ett speciellt tillfälle, annars går inte mamma med på det.

Alltså önskade jag mig smörgåstårta när jag tog student.
Alltså önskade jag mig smörgåstårta när jag tog examen.
Sen sa mamma att det fick vara nog med smörgåstårta för att tag och nu ska jag bli gravid innan hon gör smörgåstårta åt mig nästa gång.


Igår var jag hemma hos en kompis som är lika tokig i smörgåstårta som jag är. Efter mitt uttalande "Jag skulle nästan kunna bli gravid för att få smörgåstårta!" kontrade han snabbt med: "Jag skulle nästan kunna göra någon gravid för att få smörgåstårta!" så slog vi våra talanger ihop, snodde mammas recept och gjorde en smörgåstårta. Nu har jag ätit smörgåstårta på längden och tvären och är väldigt nöjd... och dessutom inte ens gravid. :)


Här kommer mammas recept på smörgåstårta. Det är inget finsmakant duttande - det är en rejäl, hederligt smörgåstårta. Det blir mycket och mäktigt och det är precis så jag vill ha den. :)

Mammas godaste smörgåstårta

Formbröd:
4 dl vatten
50 g smör
50 g jäst
8-9 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
2 tsk salt
1 form med löstagbar botten
Finurligaste brödskivarplattan!
Fyllning 1:
400 g bakad leverpastej
ca 1 dl cremé fraiche
1 msk mosad grönpeppar
2-3 msk konjak

Fyllning 2:
300 g fint tärnad rökt skinka
2 hårdkokta hackade ägg
1 dl hackad gräslök
1/2 tsk svartpeppar
2 dl gräddfil

Till garnering:
1,5 dl majonäs
ca 0,5 dl cremé fraiche
2 dl hackad persilja
1 dl hackad gräslök
klippt kryddkrasse
10 skivor rökt eller kokt skinka
1 liten burk grön knoppsparris
1 litet grönt salladshuvud
1 knippa rädisor
1 burk oliver
rullade ostskivor
smör

Om inte botten bakas - stenungsbakat bröd motsvarande formbrödsmängden.

Formbröd:
Blanda ihop degen på vanligt brödmanér. Jäs 30 min. Knåda degen. Täck den löstagbara botten på formen med bakplåtspapper. Smöra och mjöla formens kanten väl. Lägg degen i formen och låt jäsa 30 min till. Sätt ugnen på 200 grader. Grädda i ca 35 min. Låt svalna något innan brödet lyftas ur formen och får kallna på galler under duk.

Rör ihop fyllning 1. Mjukrör pastejen och blanda efterhand med cremé fraiche. Mosa grönpepparen och smaksätt pastejen med den samt konjak och ev. salt.
Rör ihop fyllning 2. Hacka ägg och gräslök. Blanda ihop hacket med skinkan och peppar och gräddfil.

Lägg ihop tårtan:
1. Skär bort skorpan på ovansidan av brödet. Dela brödet i 5 bottnar och smöra varje botten.
2. Fördela och bred ut pastejfyllningen på 2 av bottnarna. Gör likadant med skinkfyllningen på ytterligare två bottnar. Lägg ihop bottnarna varv-vis med den 5:e ofyllda botten överst.
3. Rör ut majonäsen med en aning crème fraiche och bred ett tunt lager runt kanten och ovanpå tårtan. Blanda det kryddgröna och klappa försiktigt in runtom tårtan.
4. Strimla salladen mycket fint och lägg ut som en grön matta på tårtan. Rulla in en sparris i varje skinkskiva och lägg i ett stjärnmönster ovanpå salladen.
5. Lägg de rullade ostskivorna där du tycker det passar. Garnera slutligen med oliver och rädisor. Låt tårtan stå till sig ett par timmar i kylen innan den serveras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar