3/27/2011

Tredje ledets inspiration.

Jag är tredje-ledets inspirations för den här rätten - det började hos Zestful Lou med hennes veganska variant på Macaroni 'un Cheese med butternut squash, gick vidare till Oh She Glows som piffade till receptet lite och hos mig är vi inne på tredje modifieringen och vem vet vart det slutar? :)

Jag är inte så förtjust i pasta. Eller, rättning - min mage är inte så förtjust i pasta, så för att göra både den och mig glad på brukar jag undvika det. Så, om en ska göra en macaroni 'n cheese, så får en genast problem, eller hur? Min lösning blev kamutvete, quinoa och en drös med grönsaker. En sak till - den här "ost"-såsen är nästan obscent god. Den överrumplade mig fullständigt och jag kan tänka mig att äta den med sked!

Vegansk makaronilåda 6 portioner
1/2 butternut squash
1,8 dl cashewnötter
2,4 dl mjölk (jag använde sojamjölk)
3 vitlöksklyftor
2 msk citronjuice
2 tsk salt
7 msk näringsjäst
1 tsk dijonsenap
1/2 tsk italiensk salladskrydda
1/2 tsk gurkmeja
svartpeppar
paprikapulver
2 dl kamutvete
1 dl blandad quinoa
frysta/färska (ta vad du har!) ärtor, haricot verts
en gul lök
olivolja

1. Sätt ugnen på 200 grader. Ta bort skalet och dela squashen i mindre bitar. Ha på 1 tsk salt, lite olivolja och skjuts in i ugnen i 40 minuter, rör omkring efter halva tiden.

2. Under tiden - kör cashewnötterna till ett mjöl i matberedare. Tillsätt sen mjölk, vitlök, citron, salt, näringsjäst, dijonsenap, gurkmeja, salladskrydda och salt och peppar och kör till en sås.
Koka kamutvetet och quinoan, låt rinna av när de är klara.

3. När squashen är klar, sänk ugnen till 175 grader. Ner med squashen i matberedaren och kör till en slät sås. Späd med mer mjölk om konsistensen blir för tjock. Smaka av (ät inte upp all sås!).

4. Hacka löken i lagom (för dig) bitar. Ta fram önskad mängd ärtor och haricot verts. Ta fram en passande stor ugnsform och blanda grönsaker med kamutvete och quinoa. Blanda ner önskad mängd sås (förmodligen får du lite över). Blanda runt och se till att det är sås typ överallt. Pudra över paprikapulver och så skjuts in i ugnen i 25 minuter!

Knalligt gul och fin va! I bakgrunden kan ni ana mitt charitycase - jag försöker få en affärsköpt, avplockad basilika att leva igen. En vecka har gått och hittills är den inte helt död än! :)

1 kommentar:

  1. låter jättegott :)

    jag såg att du hade skrivit hos mikkan att du länge har letat efter edamebönor utan bönskida. jag såg att både willys och hemköp har börjat sälja just frysta sånna.

    du får ha en bra vecka :)

    SvaraRadera