4/04/2011

Nya och gamla favoriter.

Den här veckan gör jag en re-make på en del av de recept som jag provat ut genom Link Love (kolla in här, här och här!) och verkligen fastnat för. Hittills har det bara varit ett recept som varit tråkigt - jag trodde väldigt mycket på den röda quinoasalladen med grönsaker och svarta bönor, men den var rätt lam. Inte ens dressingen eller det faktum att den fick stå till sig innan maten OCH togs fram i tid för att hinna bli rumstempererad hjälpte. Synd.

I min matlåda denna vecka ser vi:
- En aningens modifierad matvetesallad med morötter, russin, spiskummin och koriander (där mitt tillägg består av kamutvete istället för matvete, plus en halv lök och lite paprika)

Idag bjuder jag på gårdagens kvällsmat, som var en stor tallrik grönsaker och en chiapudding som smakade chai. Följ orginalreceptet eller kör på min variant, med lite mer kryddor.

Chia Chaipudding

typ 1/2 dl nötter/frön (mitt val - lite paranötter, lite mandel och 2 msk hampafrön)
1,8 dl vatten
2 urkärnade dadlar
1/2 tsk garam masala
1/2 tsk kanel
1 msk chiafrön
1 msk psylliumfrön

Kör allt utom chia och psyllium i en matberedare eller mixer tills det är så smooth som det går. Häll över i en skål och vispa i chia och psyllium. Ställ skålen i kylsåpet i 10 minuter, vispa lite igen och ha eventuellt i lite mer vatten, beroende på hur tjock du vill ha din pudding. Lämna i 10 minuter till och sen är det bara att äta! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar