5/17/2011

Liten insats, mycket tillbaka!

Förra inlägget flaggade jag för hur duktig jag hade varit som hade ägnat en del av min söndag åt att göra matlådor. De matlådorna räddade mitt liv så många gånger under förra veckan att jag gjorde om hela konceptet, fast i måndags. Det innebar att när jag kom hem idag, helt slut, förbi och urladdad efter att ha varit på en dansaudition (som tyvärr inte gick vägen) hela dagen, så kunde jag helt enkelt ta fram en portion av lager-på-lager-grönsaker och parade ihop det med det nästan sista av stor sats bönsallad. Väldigt god mat på ingen tid och ansträngning alls. Halleluja!

Jag vill passa på att slå ett slag för kylskåpssallader, förslagsvis med någon slags kål i, för den vinner bara på att få stå och gosa till sig i 2-3 dagar (eller hur länge salladen nu finns kvar i kylskåpet.) Personligen är jag ute och far rätt mycket i mitt vardagsliv, så det är guld värt att kunna fixa lunch/middag på tre röda sekunder, slänga ner i lunchpåsen och så dra iväg. Det sparar tid, pengar och gör mig mätt och glad både dagar och kvällar. Jag har sällan något recept på mina bönsallader - jag brukar helt sonika slänga ner vad grönsaker som finns i kylen och om jag är ambitiös gör jag en dressing, annars hystar jag bara på lite olja, vinäger, salt och peppar. Ta dagens tisdagssallad till exempel!

vitkål / fänkål / paprika / purjolök / persilja / soltorkade tomater / kikärter / vita bönor / lite av oljan från de soltorkade tomaterna / en skvätt vardera av balsam- och äppelcidervinäger / salt / peppar /


Slutligen vill jag bara avråda er till att någonsin, NÅGONSIN, köpa konserverade gröna bondbönor. Det luktar perkele och smakar inte mycket bättre. Usch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar