7/08/2011

Happy matlåda!

I år har jag för sista gången (på ett bra tag i alla fall) slutat skolan och istället jobbar jag. Det är lite svårt att vakna till på morgonen och väldigt ovant, men hittills väldigt roligt. Men det kräver en hel del energi att lära sig nytt - flera gånger under den senaste veckan har jag kommit hem helt slut och bara velat lägga mig i soffan.

Men äta bör man, annars dör man. Tur då att jag sen studenttiden har vanan inne att göra och frysa in matlådor - det har varit guld värt att bara kunna plocka fram en låda ut frysen istället för att ställa mig och laga mat när allt jag vill är att sova.

Ikväll kombinerar jag att slappna av inför två lediga helgdagar med att preppa för den kommande veckans jobb - lugn matlådelagning med ett glas vin och lite choklad inom räckhåll. Alldeles lagom jobbigt!

Stuffade paprikor (med inspiration från Gena)

2 röda paprikor
1 tsk olivolja
2,5 dl kokat (svart) ris
1 bit färsk broccoli
1/2 röd paprika
2 stora champinjoner
1 rejäl handfull groddar (gröna linsgroddar för mig)
(1,5 dl kokta bönor/linser) - se förklaring inom parantes i stycke 2!
3 rågade matskedar näringsjäst (eller ost)
1 msk tomatpuré
1-2 tsk spiskummin
1/4 tsk salt
svartpeppar
0,5-1 dl vatten
fermenterad cashewnötsost/vanlig ost

Värm ugnen till 175 grader. Dela paprikorna på hälften, ta ur kärnhuset och lägg på ett ugnssäker fat. Ställ in de 4 paprikahalvorna i ugnen medan du gör fyllningen.

(Nu när jag skrev ner receptet kom jag på att jag skulle haft vita bönor i också, men de står i skrivandet stund fortfarande i micron. Jag skulle tina dem och glömde av dem i all min stillsamhet. Jaja. Jag tar i bönor nästa gång - ha i bönor du om du vill!) Hacka champinjoner, paprika och broccoli smått. Hetta upp olivoljan i en stekpanna och fräs champinjoner, paprika, broccoli (, bönor) och groddar till de fått lite färg. Lägg sedan i näringsjäst, kryddorna, tomatpuré och vatten. Låt det koka ihop lite och smaka av.


Ta ut dina paprikor från ugnen och stuffa dem med fyllningen. Klicka ut din cashewnötsost/smula över vanlig ost och baka paprikorna i ugnen i ca 25 minuter.


Antingen äter du upp dem på studs eller så fryser du in dem - se bara till att ha lite bakplåtspapper emellan (det är så förargligt när de fryser fast i varandra).

Annars vill jag dela med mig av min glädje över att jag lyckats övertala min gerbera att inte dö och istället skjuta skott till en ny blomma och blomma om. Hurra! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar