9/05/2011

Ett gott dagsverke och lite hjälp?

Ett gott dags(kvälls?)verke:


Plommonchutney
1/2 kg plommon, urkärnade och skurna i mindre bitar
1 finhackad rödlök
1/2 - 1 msk riven ingefära
1 msk balsamvinäger
1 kanelstång
1/2 tsk chipotle-chilipulver
1/2 tsk salt
1 msk rårörsocker
1 msk muscavdosocker
ev. russin och torkade äpplen

Koka upp alla ingredienserna i en kastrull och låt koka utan lock ca 30 minuter. Rör då och då. När chutneyn har kokat ihop och reducerat lite, ös upp på burk. Jag provsmakade och fick för mig att det nog skulle bli jättegott med lite torkad frukt i, så det åkte ner lite russin i den ena och torkade äpplen i den andra.

Äpplemos
Samma procedur som förra året. Jag sockrar dock inte mitt äpplemos - däremot så slängde jag med några bitar stjärnanis i en kastrull, ett par kanelstänger i en annan och så fick det sista bli helt neutral (och urgott, det vet jag för jag slickade kastrullen! ;)).


Och nu ska ni få hjälpa mig med en sak - om jag verkligen, verkligen vill imponera på någon (tänk Tina friar till Carl för en pizza-bra), vilket är det bästa glassreceptet ni vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar