9/17/2011

Nerstressande fredagspyssel.

Igår kom jag hem efter jobbet halv tio, uppstressad och djupt tacksam för att helgen bjuder på två dagar där jag kan (och kommer) gör i princip vad jag vill. Med inspiration från Gena's grönsaksnori pysslade jag ihop kvällsmaten i köket och efterhand kände jag hur stressnivån dämpades och axlarna sjönk ner. Handarbete, bra grejer när en behöver växla ner ett par snäpp.

Grönsaksnori med kikärtsröra, 2 rullar
Kikärtsröra:
2 dl kikärter
1 rejäl matsked tahini
5 cm ingefära (smaka dig fram!)
1 vitlöksklyfta
1 morot, riven
1-2 tsk spiskummin
1 msk sesamolja
vatten till bredbar konsistens

2 noriark
sallad (en mjuk variant, typ spenat, ekblad, kruksallad)
tunna skivor polkabeta och röd paprika
gurka i "tändstickor"
sesamfrön till pynt

Kör ingredienserna till kikärtsröran i en matberedare till en mjuk, bredbar konsistens. Var lite försiktig med vattnet, du vill inte att röra ska bli för blöt! Lägg ut ett noriark med den blanka sidan nedåt på en bambumatta eller en kökshandduk. Bre ut hälften av röran på norin, lämna 2-3 cm längs en av kortsidorna. Lägg ut fyllningen - först salladen över hela arket, sen polkabetan på samma sätt. Lägg paprikan och gurkan i en sträng tvärsöver och rulla med hjälp av mattan/handduken ihop rullen. Pensla lite vatten på den tomma kanten och klistra ihop. Låt rullen ligga typ två minuter innan du skär den försiktigt i bitar. Pynta med lite sesamfrön.

Jag parade mina noris med en sallad och när väl maten var i magen hade jag hunnit upptäcka hur trött jag faktiskt var. Idag har jag fått vakna utan väckarklocka och ska snart bege mig till mitt första helgnöje - Bondens Marknad. Hurra för lugna helger. :)

5 kommentarer:

  1. PAOW-WOW sushi!
    Vilket grymt recept! Jag hann med en snabb sväng förbi Bondens Marknad idag och fick med mig ett enormt stort hvuvd vitkål. Det kommer att mao bli mycket vitkål på min blogg framöver. ;)

    SvaraRadera
  2. ÅH, tack, vad glad jag blir! =D Jag blev fakiskt själv förvånad hur bra de blev - det var busenkelt och är säkert hus enkelt som helst att göra andra varianter på!

    Mmmm... vitkålssallad. Ser fram emot vad du ska hitta på med det! :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det här med att skapa något med händerna nedstressande? Så skönt att bara fokusera på det man håller på med i ögonblicket. Tjusiga rullar, ser ut som små konstverk.
    Hoppas helgen varit så skön som du hoppades på (och förtjänar).

    SvaraRadera
  4. Underbart! Kanske, kanske ska det bli nu jag gör mina första norirullar. Har stor respekt för sushi och faktiskt aldrig gett mig in på konstrycket att rulla egna. De verkar iaf superdupergoda!

    SvaraRadera
  5. Åsa - Gör det, gör det! Jag hade också onödigt stor respekt för sushi, men grönsakssushi är mycket enklare än vanlig ris-sushi. De är supergoda, och det ÄR enkelt, så heja heja dig! :)

    SvaraRadera