10/16/2011

Knäckebröd 2.0.

Jag är sällan alltför noga med mått när jag bakar, men efter att inte ha kunnat återge det exakta receptet på det senast nygjorda knäckebrödet liiite för många gånger, så har jag börjar använda mått och skriva ner varje gång jag gör ny variant... vilket i princip är varje gång jag bakar.

Den här varianten är jag speciellt nöjd med - det har en lite smörig smak alldeles i sig själv. Det skulle kunna vara så att det dyker upp på den kommande Göteborgsbloggar-skördefesten - så ni som ska dit får bakförbud på det här receptet till dess. För er andra är det fritt fram! ;)

Skördeknäcke, 6 plåtar
25 g jäst
6 dl vatten
1 tsk honung (eller socker)
3 dl havregryn
2 dl pumpakärnor
2 dl solrosfrön
6 dl grahamsmjöl
5-6 dl dinkelmjöl (fullkorn)
1/2 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
flingsalt

Smula jästen i en bunke, ha i honungen och vattnet och rör tills den är upplöst. Kör havregryn. pumpakärnor och solrosfrön i en matberedare till ett fint mjöl, havregryn för sig och fröna för sig. Arbeta in havremjöl, frömjöl, grahamsmjöl och så mycket dinkelmjöl som behövs tills du får en smidig deg som släpper från bunkens kanter. Arbeta degen i maskin runt 5 minuter och gärna dubbla tiden för hand (men det är inte jättenödvändigt). Täck över och låt jäsa i 60 minuter.

Under tiden degen jäser, rosta sesam- och solrosfrön. När degen är färdigjäst, dela den lika stora delar och kavla ut på mjölad bänk tills degen är lika stor som en ugnsform ungefär. Sedan flyttar du den till en bakplåtspapper och fortsätter kavla tills dess att degen i princip täcker hela bakplåtspappret. Kavla ut så många bröd som du ska ha inne i ugnen (jag bakade i varmluftsugn, så jag kunde ha 3 åt gången) och därefter fixar du pyntet - pensla degen lite slarvigt med vatten, strö över rostade frön, flingsalt och kavla in det i degen. Picka med en gaffel och in i ugnen i 17-20 minuter (ev. lite längre, mina tre bröd tog runt 20-25 min) tills de är gyllenbruna. Låt svalna på bakgaller, bryt i bitar och förvara i en fin burk. Ät till allt.

13 kommentarer:

  1. Jag kräver ditt knäckebröd på skördefesten! ;)

    SvaraRadera
  2. Spännande! Måste få höra ALLT från skördefesten. Hoppas ni får mysigt. Jag tror på dina knäckisar av erfarenhet!

    SvaraRadera
  3. Kim - Oroa dig, det kommer! :)
    Sofie - Vi får göra en "Skördefesten - the movie" och distrubera ut till er som inte var där... eller ta en himla massa kort och ha bildvisning! :) Hoppas du har det bra med din skrutt hemma! :)

    SvaraRadera
  4. Mmmm, världens godaste frukost fick jag idag med kaffe och knäckebröd :) Tack!!! Och du, det där med minikaveln har jag tänkt på och vill så gärna ha min gamla fina med röda handtag. Har i flera år tänkt göra intrång i mitt gamla hem men pappa har bytt lås och jag har ingen nyckel dit längre så jag lär väl aldrig återse den.

    Men du, hur många grader har du när du gräddar? Jag har nog haft för varmt för de blev brända redan efter 10-15 min.

    SvaraRadera
  5. Åhå, finfrukost på en fredag, precis som det ska vara! Jag har precis en sån liten kavel, med röda handtag jag med. Trist om du inte kan få tillbaka din - det är inte riktigt samma sak, men det borde ju finnas att hitta på second hand tycker jag!

    Jag har 175 grader, gräddningstiden är någonstans mellan 17-23 minuter, vanligtvis. Det tar lite längre tid, men jag bränner nästan aldrig mina bröd (peppar peppar. :P). Lycka till med baket och igen, tusen tack för igår (nu vet jag en sak till jag kan göra med min monsterstora pumpa. :))!

    SvaraRadera
  6. Jag har glufsat i mig nästan allt det jag fick av dig igår.. galet gott! Får styra upp en bakdag som sagt!

    Kram Beata

    SvaraRadera
  7. det här receptet ska jag testa! :)

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Beata - Haha, det är ungefär så det brukar gå till för mig också. ^^ Ja, bakdag vore toppen! Vi får kika på datum och plats och sånt där. :) Kram!

    Karin - Gör det, det är väl investerad tid! :)

    SvaraRadera
  10. Jag mumsade i mig knäckebröd på cykeln på väg hem från skördefesten. Jag kunde inte sluta äta! Väl hemma hade jag tre bitar kvar som jag faktiskt sparade till Vera. Hon tyckte att det var supergott med en m-a-s-s-a smör på. :) Så fort jag får en stund över ska jag göra mig en sats!

    SvaraRadera
  11. Ann-Louise - Haha, vad fint, vad glad jag blev nu! :) Det ÄR ju baksidan av knäckebrödsbaket, att de är aningens beroendeframkallande... men å andra sidan, det finns värre saker att vara beroende av! Vad kul att Vera gillade dem också! :D

    SvaraRadera
  12. Hej! Jag fick ett tips från en av mina läsare om att du gör fina knäckebrödsbak. Jag har nämligen gjort det me dock inte från grunden utan köpte kungsörnens förpakning och vilket knäcke det blev JÄTTE gott!
    Jag vill önska dig massa trevliga advents kramar
    MVH
    Vardaxlyx

    SvaraRadera
  13. Vardagslyx - Åh, vad roligt! Tack så mycket och välkommen hit! Kul att knäcket bev bra - och pröva att göra eget från scratch, det är inte alls svårt och säkert ännu godare! :)

    SvaraRadera