12/21/2011

Det är lugnt mamma, det är bara godis!

I tisdags hade mamma och jag bestämt att ha julgodisverkstad hemma hos dem. Jag svängde förbi mitt kök (efter en ruskig och råkall löptur med två av mina bästa vänner... huvva!), hämtade upp mina ingredienser och åkte till föräldrarna. Mamma och pappa (som är i slutfasen av att renovera sitt sovrum och levt i ett kaos ett tag nu) höll på att väsnas på ovanvåningen, så jag satte på ugnen och började greja så smått. Första receptet var redan i ugnen och det andra var i full gång att röras ihop när mamma (i sina färgfläckiga snickarkläder) kom nerför trappen, la huvudet på min axel och sa med ynkligt ledsen röst: "Jag är ledsen, men jag orkar faktiskt inte idag..."

Så jag gjorde det enda rätta - kramade henne, lovade att vi kunde julgodisbaka den 23e istället och bjöd på kvällsfika på det jag hade hunnit baka. Inte ens mammor och pappor orkar allt i renoveringskaos - då ska de pysslas om med chokladmakaroner och julia granola bars i miniformat!


Chokladmakaronerna har för övrigt inget som helst med pasta att göra. Under den pågående macarons-hypen har jag inte lärt mig uttala "macarons" så som det ska låta - jag bara tänker "makaroner" varje gång jag ser ordet. Därför är det här mina chokladmakaroner! Jag hittade dem förresten hos Gena och de juliga granola barsen står Ann-Louise för!

Chokladmakaroner
2,5 dl kokosflingor
2 msk mandelmjöl (mandel malen till fint mjöl, i matberedaren funkar fint)
0,75 dl kakao
2 msk kakaonibs/finhackad mörk choklad
0,75-1 dl dadelpasta (eller honung eller agavesirap)
1 msk kokosolja (annan olja går säkert bra också!)
1/2 tsk vaniljpulver
1 tsk pepparkakskrydda
en nypa havssalt

(Dadelpasta gör du såhär: Lägg 2,5 dl urkärnade färska, dadlar i en bunke. Slå på 1,8 dl kokhett vatten och låt det stå i en timme. Mixa sedan dadlarna och vattnet i en matberedare till en blöt pasta. Färdigt!)

Sätt ugnen på 160 grader. Blanda ihop kokosflingor, mandelmjöl, kakao, pepparkakskrydda och choklad/nibs i en skål.
Vispa ihop dadelpasta, olja, vaniljpulver och salt i en annan skål.
Häll det blöta över det torra och rör ihop allting ordentligt. Degen ska hålla ihop och smidigt klumpa ihop sig (tänk lite blötare chokladbollsmet, typ). Om den är för torr, ha i lite mer dadelpasta.
Ta matskedsstora klickar av degen, rulla till små bollar och ställ dem på en bakplåtspappersklädd plåt så att undersidan blir platt.
Grädda chokladmakaronerna i mitten av ugnen i 20 minuter. Låt dem svalna helt, gärna i kylskåp innan ni hugger in!


Juliga Granola Bars
Följ receptet som Ann-Louise lagt upp. När barsen har svalnat helt, skär de helt enkelt i mindre bitar - jag gjorde dem stora som en pralin och det funkade utmärkt!

4 kommentarer:

  1. Jag skulle behöva en hel låda full med kramar och godis efter den här flytten och renovering :-) God Jul på dig!

    SvaraRadera
  2. God jul och tack för en rolig och inspirerande höst!

    SvaraRadera
  3. Moma - flyttkaos tar alldeles för mycket energi, lyckligtvis är i alla fall kramar gratis och fulla av kärlek. Hoppas det blir bäätre snart! God Jul! :)

    Ann-Louise - God Jul till dig med och tack själv! Mot nya äventyr nästa år! :)

    SvaraRadera
  4. God fortsättning bästa Plommon!
    Vi ses på andra sidan nyår!

    SvaraRadera