2/10/2012

Hembakat vinner alla dar i veckan!

Igår morse vaknade jag med en vansinnig lust att äta nybakt baguette till frukost (jag trodde att jag aldrig mer skulle kunna se åt en ostmacka efter att ha levt på dem en vecka, men tji fick jag.) och eftersom jag ändå skulle till affären det första jag gjorde på morgonen, passade jag på att handla nybakt bröd. Jag tror det är första gången jag köper bröd på... nej, jag minns faktiskt inte!

Nackdelen med att baka i princip allt bröd jag äter själv? B-O-R-T-SK-Ä-M-D.
Brödet var nästan precis vad jag ville ha... bara lite för vitt, lite för tunt och lite för smaklöst. 
Lösning? Satte en egen deg att jäsa över natten, stack ut och sprang under tiden ugnen blev varm och stökade runt med en massa mjöl innan baguetterna skjutsades in i ugnen och blev klara under tiden jag duschade.

Tyvärr lite degiga i mitten (så jag slängde in dem i ugnen 10 minuter till efter kortet) och inte riktigt så knaprig och tjock skorpa som jag gillar i vanliga fall... men de var ändå godare än butiksbrödet. Med andra ord - hembakat vinner alla dagar i veckan!

I helgen får ni som är kvar ta hand om Göteborg åt mig - jag ska åka till Skövde och skämma bort min tvillingbror ett par dagar. För att ytterligare dela med mig av "Det blir inte alltid som en har tänkt sig" (apropå degiga baguetter) så får ni min tåglunch på bild - en hastigt hopplockad blandning av det som fanns i kylskåpet och behövde ätas upp. Sötpotatishummus, ugnsbakad sötpotatis, frukt och grönt. Matbloggare i farten, minsann!

2 kommentarer:

  1. Jag kan verkligen uppskatta båda sorterna på sitt sätt, men att jämföra dem går knappt ju. Köpebröd kan smaka gott på sitt sätt. Hembakat smakar ju så mycket bättre när man vet att det finns lite kärlek i det.
    Ha en bra helg kära Plommon!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår precis hur du menar. All mat blir bättre med lite kärlek i! Ska ge mig på att baka nya baguetter till bror och mig imorgon - förhoppningsvis blir det bara kärlek och ingen deg kvar då. :P
    Ha en toppen(gräsänka)helg Russinet!

    SvaraRadera