3/03/2012

Växtvärk, del 2.

Om ni undrar hur det går för mina små plantor, så växer dem så det bara knakar! Moma var vänlig nog att upplysa mig om att det nog skulle hinna bli en del planterande för min del också, eftersom de små liven behöver mer plats att bo på... snart. Typ NU. Chilin är ganska modest i sin tillväxt hittills, men paprikorna håller på att få storhetsvansinne och behöver definitivt lite mer utrymme för att inte börja bråka med varandra. Så, imorgon ska jag ta min levande uppslagsbok med gröna fingrar (även kallad farmor) under armen och bege mig till Plantagen för att införskaffa lite... planteringsgrejer. Men INGA blommiga bomullsvantar, det stadiet har jag inte kommit till än!


Det längst ut till vänster är förresten en affärsköpt mynta. Jag brukar plantera om dem för att försöka få dem att överleva ett tag till istället för att bara slänga när jag använt den i matlagningen. Den ser ut att trivas hittills!

8 kommentarer:

  1. Det här är mitt bästa "förvandlings"-tips!
    http://momaskitchen.se/2010/10/15/zestjarn/

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men BRA! Jag skabanne mig se till att få tummen ur och fixa ett nytt zestjärn - det är LÄTT värt 179 spänn att inte få psykbryt varje gång jag behöver använda citrusskal. Tack och hoppas du har en fin helg också! :)

      Radera
  2. jeg tror jeg må plante noe snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, det är superkul att se när det växer lite för var dag! :)

      Radera
  3. Igår köpte jag så- & blomsterjord. Nu har jag bara kvar att införskaffa frön och plantera dem. Men i år ska det bli av!
    Vi ses snart hemma hos dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja heja! Jag har ju, som du såg igår, redan fått ut de flesta av mina småttingar i nya egna krukor. Kom förresten på att du ju glömde din paprika hemma hos mig! Jag lovar att ta hand om den tills nästa gång vi ses - se du till att den får lite sällskap sen när den kommer hem till dig! ;)

      Radera
  4. Alltså jag är så kass på att fröså. Brukar gå för fort, torts plast/kartong och annat för att mörka och sakta ner processen, så allt blir för klent. Inte heller ute i odlingslotten har jag lyckats med sådd eller plantor. Jo, en rosmarin som jag köpt i kruka på hemköp planterade jag ut och den tog sig ordentligt, överlevde flera "skördar" och vintrar tills jag en sen höst kom ut och en jä**l helt resolut hade grävt upp HELA PLANTAN! :(
    Har köpt en del kryddväxter i blomsteraffär och grävt ner. En del överlever, andra vissnar bort efter en säsong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var GRYM på plantor när jag var yngre... men dessvärre tror jag det mest berodde på farmors ihärdiga hjälp och ren tur. :P
      Sjukt surt att någon pucko gräver upp ens växter när du väl fått den att ta sig ordentligt - INTE OK på något plan alls! OK om du hade haft något som liksom.. stökade ner och luktade illa... men en rosmarin. Hmpf. De var bergis avundsjuka och ville ha den själva!

      Jag brukar plantera om mina basilika - de klarar sig ett år, sen är det slut. Tror de är ettåriga också, så det förklarar en del. Önskar intensivt att jag kunde odla koriander, men det har aldrig lyckats tyvärr!

      Radera