4/23/2012

En bildstudie i nattjäst bröd.

Som jag nämnde, så diskuterade vi bröd i allmänhet och nattjästa bröd i synnerhet när det var kalasfika för Charlotta i tisdags. Efter ett fail och ett nästan lyckat utfall så passade jag på och använde mammas och pappas barndomsvän (som gästade oss från Gnällbältet över långhelgen) som anledning att göra "tredje gången gillt". När jag skulle baka ut brödet imorse så kom jag att tänka på det där med att vissa tycker nattjästa bröd är krångligt - när det är något av det enklaste som går att göra i brödväg!

Alltså - här kommer en bildstudie på Hur Du Gör Nattjästa Bröd.
Lycka till! :)

1. Tag ett bra recept på nattjäst bröd, till exempel det här under:

Råg- och dinkelfrallor, ca 10 st
4 dl kallt vatten
3 g jäst
en nypa socker
1,5 tsk salt
4 dl rågmjöl
0,75 dl linfrö
3,5 dl dinkelsikt
(jag tycker om grova bröd - vill du ha det lite mindre grovt, så ha vetemjöl istället för dinkel!)
Rör ut jästen vattnet. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop degen i en bunke. Ja, den ska vara ganska kladdig. Pudra lite mjöl över, täck med en plastpåse och låt den jäsa över natten i rumstemperatur.




2.  På morgonen, mjöla arbetsbänken ordentligt och ha en degskrapa/slickepott och en (lilleman)kniv nära till hands.


3. Skrapa ut degen på ditt mjölade bakbordet, mjöla ovanpå degen och använd kniven för att skära av små frallbitar av degen. Lägg på ett bakplåtspapper. De behöver inte alls vara jämnt formade, bara någorlunda lika stora (om någon mot förmodan skulle klaga, kalla dem "rustika")!



4. Täck degen med din (mammas) finaste bakduk.
Sätt in en plåt i mitten av ugnen, en annan (oöm!) plåt på botten av ugnen och slå på ugnen på 250 grader. Låt bröden jäsa i ca 30 minuter.


5. För över bakplåtspappret och bröden på en skärbräda. Fyll ett dl-mått med vatten. Skjutsa in bröden i ugnen på den varma plåten, töm dl-måttet på bottenplåten och stäng snabbt igen luckan! Sänk värmen till 225 grader.


6. Grädda råg- och dinkelfrallorna i ca 30-35 minuter - eventuellt kan du behöva ha en bit folie över dem de sista 5-10 minuterna så de inte blir för mörka!



7. Ta ut bröden ur ugnen och lägg i en brödkorg.
 Bjud på mysfrukost med nybakt bröd - ta emot frukostgästernas jubel!
OM det skulle bli bröd över går det alldeles utmärkt att frysa!




12 kommentarer:

  1. Fina bröd och fin bildstudie!

    SvaraRadera
  2. Nattjäst bröd är ju så grymt bra! Ditt recept innehåller en hel del specialknep som jag blir riktigt ivrig på att prova. Framför allt momentet med att skjuta in brödet på en het plåt. Very interesting... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, och så är det så himla enkelt! Det där med den varma plåten i ugnen är för oss stackare som (ännu inte) har en baksten - det funkar inte lika bra, men är ett helt OK substitut! :) Testa och let me know vad du tycker. :)

      Radera
  3. Mmm, det här såg gott ut! :)Men eftersom jag är hungrig direkt när jag vaknar och måste ha frukost på momangen kan jag tänka mig att göra dessa till eftermiddagsfikat istället. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ser du till att ha en morgonpiggare variant som sover bredvid som kan hinna upp och fixa brödet innan du vaknar... eller så kör du på eftermiddagsfika som du säger, det går ju lika bra det! :)

      Radera
  4. Åh, som jag saknar en riktig ugn! Den lilla vi har nu funkar liksom inte att kasta in vatten i ens. Så en hård och god skorpa är nästan mission impossible. Men jag ger mig inte! (Och nån gång ska vi väl flytta till en riktig lägenhet med ett riktigt kök, riktig spis och riktig ugn. Annars blir jag less. På riktigt!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, stackars dig, jag känner verkligen med dig som har en pytteugn. :( En riktigt rejäl skorpa på bröd är något av det godaste jag vet - jag hade nog gått bananas i ditt fall. Håller tummarna för att du blir med riktig ugn snart! :)

      Radera
  5. Nu sitter jag här, alldeles proppmätt efter en lyxfrukost med en variant av dina frallor. Dem blev riktigt goda med en härligt krispig skorpa. Jag använde mig av torrjäst men hade lite svårt att få till den rätta mängden. Tog 2g torrjäst istället för 3g färsk jäst men jag tycker nog att det funkade bra. Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh jäää, det är precis det jag gillar att höra! Kul att det blev så bra med den varma plåten och vattnet i ugnen och allt! :)

      Radera
  6. Testade just detta och smak- och utseendemässigt är de fina Men de blev väldigt hårda, nästan rakt igenom. Ska de vara så eller har jag gjort fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, nej, så ska de inte vara. Pröva att minska mängden rågmjöl till 1 dl (och ta motsvarande mängd dinkel istället) och sänk gräddningstiden med fem minuter. Hoppas det bli bättre! :)

      Radera