4/19/2012

För(e)fest och en handyman.

Igår var det för(e)fest/fika för vår finaste matrepublikan Charlotta som fyller år i slutet av april - HURRA HURRA i förskott! Efter lite manfall var vi 5 tappra själar som lyckades ta oss till fikabordet - Charlotta (och Calle såklart), Sofie, Pernilla och Rebecka (vi saknade resten av gänget, men jag ser det bara som en bra ursäkt att dra ihop något nytt snart)! Jag smet in en timme efter alla andra, med en påse full med knäckebröd som kompletterade det eminent fint utstyrda kakbordet - där fanns det chokladmuffins med tosca, kokoskakor med lakrits, citronbiscotti och jordnötskakor deluxe. Jag smakade på allt och blev mest kär i chokladmuffinsen och i att Charlotta hoppade upp och ner av lycka över min för tidiga födelsedagspresent! Klantig nog glömde jag ta bild på den, men förhoppningsvis vill hon skryta lite och lägger upp en bild på den själv. :)


En av diskussionerna igår handlade om bröd. Egenbakat bröd och surdeg och så hade vi en liten stund där vi sjöng De Nattjästa Brödens Lov - så att sätta en sån deg kändes som det enda rätta att göra när jag kom hem!

För tillfället har jag lyckats få ugnen ur funktion - "Men att steka bröden måste ju OCKSÅ funka?" tänkte jag imorse och kan nu meddela att det förmodligen går jättebra med ett recept där degen är stekanpassade, men det går betydligt mindre bra om du har en tung deg med rågmjöl och havregryn i. Jag skulle främst rekommendera att du ber (Plommon)pappan att försöka laga ugnen och att bli glad istället för irriterad när allt han behöver göra är att byta propp (fast du HAR kontrollerat proppeländet och den var hel!).


Summan av kardemumman - ugnen fungerar och det är ruskigt gott med frukost efter att ha väntat 45 minuter på ett förbaskat stekpannebröd. Jag ska göra ett nytt försök med den nattjästa havre/rågdegen och återkommer på ämnet!

10 kommentarer:

  1. Kul att få "vara med" på träffen ändå, även om man missade den. Vad jag kan utläsa verkar det inte gått någon nöd på er :)

    pappor, vad skulle man göra utan dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick slita hårt alla fem för att hålla ställningarna, men vi klarade det riktigt bra faktiskt. ;)

      Utan pappor - både rådlös och brödlös, om du frågar mig! :P

      Radera
  2. åh vad jag saknade att inte vara med! :( vi måste ses snart igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi saknade dig också Karin, det känns som det var JÄTTELÄNGE sen som du kunde vara med! Eländes förkylning, jag håller alla mina tummar att det blir bättre SNART! Tur att du har en vakthund som håller koll på dig. :)

      Radera
  3. Att den får en egen bloggpost, det kan du vara säker på! TACK IGEN!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håhå, det låter som finfina grejer det. Ser fram emot den bloggposten - tack själv för maten och grattis i förskott igen! :)

      Radera
  4. Du borde starta en liten shop, där du säljer knäcke och egensydda tygkassar. Succé? Jomenvisst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Rebecka, om du VISSTE hur mycket jag vill göra det! Det kommer hända också, jag vet bara inte riktigt när i framtiden det ligger! :)

      Radera
  5. Svar
    1. Ärligt talat så är det helt blodapelsinens förtjänst att det blev en frukostbild - den var så SNYGG att jag var tvungen att dela med mig! :)

      Radera