4/28/2012

Heaven in a bagel!

Ni vet att vissa saker köper en färdiga tills den gången du prövar att göra dem själv och sen är det kört och du kommer aldrig riktigt nöja dig med köpeversionen igen?

Jag diskuterade bagels med Charlotta för ett tag sen - hon liksom jag är inte helt förtjust i när det bara är vetemjöl i, men vi funderade lite över VAD som gick att stoppa i utan att degen skulle bli för tung?
Igår bakade jag egna bagels för andra gången i mitt liv (men jag minns inte den första gången alls, så vi kan ju låtsas att igår var första gången, OK?) och trots att jag mixtrade med ursprungsreceptet så blev de Så. Himla. Bra!

Jag kan inte säga att receptet är idiotsäkert, för jag har som sagt bara bakat det en gång och dessutom inte ens med matberedare utan elvisp och degkrokar - men att baka bagels är kul, så testa!

Grova bagels, 8 st
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
2,5 tsk salt
2 msk honung
3 dl grahamsmjöl
0,75 dl hela linfrön
7-7,5 dl vetemjöl
vatten till kokning

sesamfrön
eller vallmofrön
till pynt
1 uppvipsad äggvita

Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, salt, honung. Tillsätt lite mjöl i taget och kör med degkrokarna tills du får en ganska stum och hård deg. ta upp den på bakbord och knåda igenom den ett par minuter. (Om du kör degen i maskin, låt den gå ca 5 minuter och som sagt - du vill ha en ganska stum och hård deg.)

Lägg tillbaka degen i bunken, täck över och jäs den till dubbel storlek ungefär en timme. Stjälp upp degen på ettlätt mjölat bakbord och dela den i 8 bitar. Gör bagels genom att forma varje bit till en rund bulle och tryck pekfingret igenom i mitten. Snurra degbiten runt fingret så det blir ett större hål (tänk på att du vill ha ett störr hål än du egentligen vill ha, eftersom bullarna ska jäsa igen).

Jäs bagelsen under bakduk på en plåt med bakplåtspapper i ungefär 45 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Koka upp vatten i en stor kastrull. Lägg ner degringarna 2 och 2 och koka i typ 2-3 minuter på varje sida. Lägg dem att torka av ett par minuter på en ren kökshandduk.


Lägg över dem på plåten med bakplåtspapper och pensla med uppvispad äggvita. Pynta med vilka frön du nu vill ha och grädda bröden sedan gyllene mitt i ugnen i 30-40 minuter. Eventuellt kan det behövas folie över bröden sista 10 minutrarna - men grövre bröd behöver lite mer tid i ugnen, annars blir de degiga och så vill vi inte ha det!

Bagels är allra godast nybakade, men går finfint att frysa.
Jag föreslår att du gör som jag och fixar en episk macka till kvällsmat - med hemgjord färskost (löjligt enkelt!), rökt lax och en drös med god sallad. Heaven in a bagel!



11 kommentarer:

  1. Såg himla gott ut det där! Jag känner att det snart är dags att baka bagels för första gången :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev faktiskt förvånad över hur gott det var! Det är bara att följa känslan och go with the flow! :)

      Radera
  2. Bagels är jättegott!
    Jag har ett bra recept i min blogg om du vill testa ett annat recept. Mjölsorten kan ta den man vill ha....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul med tips på andra varianter av recept! Tack, jag ska kika och pröva! :)

      Radera
  3. Jesus vilka fina bagels! Jag har lekt med tanken många gånger att göra egna men blivit avskräckt av alla momenten. Men nu börjar jag bli riktigt sugen på att ge det ett försök. Min favoritsmak är everything bagels men skulle då vilja göra en grov variant av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK! Jag är själv lite förvånad över hur bra de blev, jag freestylade ju i princip emd mjölet och var lite orolig att jag tagit för mycket grovt mjöl (det HAR hänt förut när jag bakat mjukt bröd... INTE bra!) Det verkar lite meckigt, men se bara till att ha gott om tid och ingen stress, så kommer det ge sig! Everything bagels, vad är det? O.o

      Radera
    2. Everything bagels är vita bagels som toppas med ALLT - sesamfrön, vallmofrön, rostad vitlök och extra salt. Sååå gott!

      Radera
  4. Bagels är så gott! Dina ser fina ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, jag kommer nog inte kunna äta köpebagels mer! Tack! :)

      Radera
  5. Nice! Riktigt fina bagels. Jag har aldrig fått till dem riktigt. De är ju lite kompakta och torra i sin natur men de jag gjort blir alltid för torra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är också lite imponerad av mig själv faktiskt, jag trodde att jag hade haft för mycket grovt mjöl i och att det bara skulle bli deg av det... men efter ett bra tag i ugnen så funkade det! De är dock definitivt godast alldeles nygräddade, de blir liiite för hårda till och med när jag tinar och äter dem direkt från frysen. Men fortfarande goooda! :)

      Radera