4/13/2012

The sweetest things: tema citrus.

När vintern ligger som tyngst över Göteborg, det blåser och snöar och är allmänt kallt och eländigt - då går det åtminstone att trösta sig med att citrusfrukterna är något av det godaste som finns just då. Efter förra temakvällen tänkte vi passa på innan de går ur säsong och bestämde att vi skulle ha citrustema!

Jag hade en ytterst velig vecka med mycket bläddrande runt i recepböcker, bloggar och mattidningar innan jag kom på att det jag ville göra var en cheesecake med citrus - och eftersom "ju mer desto bättre"-regeln funkar alldeles utmärkt i citrussammanhang, så knödde jag ner både citron, blodapelsin och lime i min kaka. Jag körde på ett recept som jag fått från mormor (faktiskt den första cheesecake jag någonsin ätit) och det gick alldeles galant, trots att jag mixtrade lite med det!

Jag passade även på att baka under pseudonym - Bus ville komma med, men hade ingen tid att baka, så hon sms:ade mig vad hon hade velat baka (citronmousse med mynta) och så gjorde jag det. Det roligaste är att hon ALLTID ändrar hejvilt i de recepten hon gör, och hur skulle jag kunna baka som henne då? MEN det visade sig att jag kollade fel i receptet jag hittade, så jag handlade fel saker och fick ändå improvisera när jag stod i köket och vispade... så indirekt gjorde jag som hon skulle ha gjort ändå!

Trippel-citrus-cheesecake (en hel springform)
Jag halverade receptet och gjorde små cheesecake:ar i en muffinsform av silikon. Lite pilligt och ganska svårt att få ur, men det garanterat minst lika bra att bara göra dem i glas också om du vill ha det portionsvis!
Botten:
150 g digestivkex
50 g smör

Fyllning:
4 gelatinblad
2 ägg
400 g philadelphiaost
2 dl crème fraiche
1 dl socker
1 tsk vaniljpulver
rivet skal av 2 citroner
rivet skal av 2 blodapelsiner
saft av 1 citron
saft av 1 blodapelsin

Topping:
1 gelatinblad
1-2 msk råsocker
2 msk vatten
2 msk limesaft
skal av 1 lime

Botten: Krossa kexen med en mortel/matberedare/med händerna i plastpåse. Smält smöret, blanda med kexsmulet och tryck ut på botten av en rund form med löstagbar kant (24 cm i diameter). Ställ i kylen så länge.


Fyllningen: Lägg 4 gelatinblad i blöt i kallt vatten ca 5 minuter. Dela äggen i gulor och vitor. Blanda äggulor, socker, philadelphiaost, crème fraiche, socker, vaniljpulver och citron- och apelsinskal till en slät smet. Vispa äggvitorna till hårt skum och rör ner dem också. Värm citron- och apelsinsaft i en kastrull, krama ut gelatinbladen och låt dem sedan smälta i den varma citrusjuicen. Ställ åt sidan 5-10 minuter för att svalna lite och häll sedan ner i smeten samtidigt som du rör om. Häll ner cheesecakesmeten i formen (eller i dina portionsformar), släta till ytan lite och ställ i kylen minst en timme.



Topping: Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten ca 5 minuter. Riv skalet av limen och pressa ur juicen. Värm limesaft, limeskal, vatten och råsocker i en kastrull, krama ut gelatinbladen och låt det sedan smälta i den varma juicen. Låt toppingen svalna lite innan du tar fram cheesecaken och brer ut toppingen över hela kakan. Ställ den i kylen minst en timme till.
Innan servering, så lossa kakan försiktigt runt kanterna med en kniv.



Busigaste citronmoussen (urspungligen från Allt om mat, men modifierad)
1 gelatinblad
2 äggvitor
2 äggulor
0,5 dl strösocker
1,5 dl kaffegrädde
rivet skal av 1,5 citron
2 msk pressad citron
myntablad till pynt


Riv skalet av citronen. Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten ca 5 minuter. Vispa äggvitorna till ett skum som håller för vända-bunken-uppochner-tricket. Vispa äggulor och socker till en slät fluffig massa och blanda ner citronskalet i äggulevispet. Lyft upp gelatinbladet ur vattnet och lös upp det i citronsaften i en kastrull på låg värme, bara såpass varmt att det precis smälter. Rör försiktigt ner det i ägguleblandningen och blanda i kaffegrädden och sist äggviteskummet. Blanda väl så moussen blir slät. Fördela citronmoussen i portionsglas och ställ dem att stelna i kylen ca 1 tim. Riv/skär myntan i tjusiga små slingor och pynta med precis innan servering.


Det blev en väldigt fin kväll hemma hos Hemmakonditiorn. Ingen var det minsta sur alls... utom jag, som stod och svor ett tag innan mina små cheesecakes kom ur silikonformarna - men det gick till slut!



Hemmkonditorn dubbelbakade också - superfina småpajer med citron och hallon (tyvärr hade hon bråkat med sin ugn, så utfallet var inte riktigt så som hon velat

 ... och citroncupcakes med en lakritsfrosting som var TO DIE FOR. Jag är ingen cupcakesfantast (ärligt talat tycker jag cupcakes är rätt tråkiga), men till och med jag var helt såld!


Gruppbild!

Nästa tema: Med sprit!
Datum och tid: Ej bestämt!
Plats: Ej bestämt!
Väldigt välkomna som vanligt (jag återkommer när vi bestämt oss!)! :)

2 kommentarer:

  1. Cheesecake lämpar ju sig så fantastiskt bra att smaksätta med syrliga frukter. Så gott!
    Men hur kan du i-n-t-e tycka om cupcakes?! Varje gång jag är i NY måste jag alltid äta en muffin eller cupcake till min fika och Magnolias cupcakes (Sex & the City) är helt klart värt den långa väntan i kön som ringlar sig ut på gatan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, det här med cupcakes... jag tror bara jag haft otyren att råka på tråkiga och torra cupcakes. Jag vill ha dem liksom tunga och saftiga, men de är nästan alltid smuliga och smakar aldrig lika mycket som jag tror/vill att de ska göra. Det kan vara Sverige och Göteborg som är dåliga på att göra cupcakes... alternativt jag som väljer fel ställen. Cupcakes i NY är nog en helt annan femma! ;) har du någon bra ställe i Gbg att rekommendera? :)

      Radera