8/26/2012

(nästan) Pickipickis krusbärskaka

Jag har velat göra den här krusbärskakan ända sen jag plockade min frys full med krusbär redan förra sommaren, men det var först till senaste bloggträffen som jag äntligen fick tummen ut och gjorde slag i saken! Jag följde receptet till punkt och pricka... ända tills jag kom till raden "Häll i en rund kakform med avtagbara kanter.". Då tittade jag ner på min... typ-deg i min bunke, tänkte "Men jag måste ju ha missat något nu?!" och så läste jag receptet om och om igen, men ingen bortglömd ingrediens dök upp.

Slutet på historien?
Jag twittrade Picki "Smet? Deg? Hälla?", orkade inte vänta på svar, förvandlade degen till en smet med hjälp av en dl mjölk, skjuts in med kakan i ugnen och sen fick jag twitter-svar från Picki om att det visst skulle vara som en deg. Jaja. Som tur var blev kakan blev god ändå!

(nästan) Pickipickis krusbärskaka
100 g smör
1 ägg
1 dl mjölk
2 dl socker
2½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
krusbär

Blanda rumsvarmt smör och socker ordentligt. Rör i övriga ingredienser. Häll i en rund kakform med avtagbara kanter. Halvera krusbär och täck kakan med krusbär, snittytan nedåt. Grädda i 180 grader i mitten av ugnen i ungefär 30 minuter.

2 kommentarer:

  1. Jag kan ju intyga att den blev jättegod, för jaghar ju ätit av den! Smaskig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är finberöm på hög nivå det! <3

      Radera