8/28/2012

Obligatoriskt knäcke!

På bloggträffarna brukar vi bestämma ett tema och sen plockar folk ihop lite vad vi vill och vad vi har lust med... utom jag, som hyser en misstanke om att jag någon gång kommer till en bloggträff utan knäckebröd, så kommer jag nog inte bli insläppt!

Det var inget avancerat som jag bjöd på ny senast, men jag blir fortfarande lite förvånad över att det blir så himla gott nästan vad jag än har i! I veckan som kommer ska fröken Matrepublikan och jag mötas upp och snacka lite - förhoppningsvis blir det något knäckekul när vi slår våra kloka huvuden ihop!

Sensommarknäcke, 6 plåtar (långjäst)
3 dl rostade havregryn
3,5 dl rågmjöl
5,5 dl siktat dinkel
5 dl (lite varmare än fingerljummet)vatten
1 msk sirap
1 tsk torrjäst

pynt:
rostade solrosfrön
rostade sesamfrön
havssalt
Bilden lånad från Sofie!

Börja med att rosta havregrynen i en torr stekpanna. Blanda jästen med vattnet och sirap och rör tills det löst upp sig. Häll i havregrynen och låt dem dra i vattnet 5-10 min. Därefter blandar du i råg- och dinkelmjöl tills du får en smidigt deg. Långjäs på köksbänken ca 6-8 h.

Sätt ugnen på 175 grader. När degen är färdigjäst, dela den i 6 lika stora delar och kavla ut på mjölad bänk tills degen är lika stor som en ugnsform ungefär. Sedan flyttar du den till en bakplåtspapper och fortsätter kavla tills dess att degen i princip täcker hela bakplåtspappret. Kavla ut så många bröd som du ska ha inne i ugnen och därefter fixar du pyntet - pensla degen lite slarvigt med vatten, strö över rostade solros-och sesamfrön och flingsalt och kavla in det i degen. Picka med en gaffel så slipper du luftbubblor och in i ugnen i 17-23 minuter (varierar från ugn till ugn!) tills de är gyllenbruna. Låt svalna på bakgaller, bryt i bitar och förvara i en fin burk.



OBS! Det går alldeles utmärkt att vanlig jäst och att inte långjäsa degen - ha i 25 g jäst och jäs degen en timme istället! 

2 kommentarer:

  1. Det är korrekt uppfattat kära Plommon att utan knäcke - inget inträde! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag VISSTE det. Om vi skulle ha regler för våra träffar, skulle det förmdoligen stå som en egen punkt! ^^

      Radera